-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Glemmer du brekket kan det bli dyrt
Hvert år glemmer tusenvis å sette på håndbrekket når de setter fra seg bilen. – Bare flaks at ikke barn, voksne eller dyr blir skadet oftere.
Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. Tidligere beregninger fra forsikringsbransjen har vist at rundt 2000 ulykker av denne typen registreres årlig.
– Minst en gang i uken ser vi skader fra førerløse biler som triller og treffer noe, sier Ytre-Hauge.
Biler som blir forlatt uten at håndbrekket er på triller ut i veibaner, ut av garasjer, inn i andre parkerte biler, ut av veien, inn i hager, stolper og autovern.
Milliardene ruller ut
– Av disse var snaut 50.000 påkjørsler av parkerte kjøretøy, som er en typisk skade fra rullende biler. Disse kostet nesten 600 millioner alene, sier fagsjefen.
Frende har registrert skadesaker der førerløse biler har forårsaket alvorlig personskade og dødsulykker.
Her ligger ansvaret
Han er ikke i tvil om hvor ansvaret for ulykken ligger.
– Det er det du som sjåfør som har. Du er ansvarlig for at bilen din er forsvarlig parkert når du forlater den, og da skal håndbrekket være på, enten det trykkes inn, tråkkes inn eller dras i på gamlemåten, sier Ytre-Hauge.
– Rutinen må sitte
– Det spiller ingen rolle om du parkerer for kvelden eller bare skal et kjapt ærend. Bilen kan plutselig begynne å trille uansett. Derfor må rutinen med å sette på håndbrekket sitte, sier Ytre-Hauge.
Han ber deg være ekstra oppmerksom når du parkerer i tettbygd strøk og på steder med bratt helling.
– Du kan også snu hjulene slik at de støter mot en fortauskant hvis du står i en bakke. Så har du sikret deg ekstra hvis bilen likevel skulle trille, sier Ytre-Hauge.