-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
ALPINA
Det er kanskje litt på kanten å presentere Alpina som et eget merke, for produktene deres har aldri gått på annet enn moderniserte BMWer. Men vi tar sjansen.
Autorisert for trimming
I 1961 kjøpte unge Bovensiepen seg en av de aller første BMW 1500 og utviklet en dobbelforgasser til denne motoren, en forgasser som han fikk satt i produksjon i farens fabrikk. Etter hvert oppdaget den voksende skare BMW-entusiaster Alpina-forgasseren, bl.a. gjennom lovende testresultater i tyske bilblader, og i 1964 ga BMW-fabrikken Alpina status som fabrikkgodkjent leverandør av trimmingsutstyr. Året etter grunnla Bovensiepen jr. en egen bedrift med 8 ansatte for å utelukkende beskjeftige seg med BMW-modifiseringer. Policyen var klar: Å satse på baneracing, men med biler som også lot seg selge til privatkunder.
Navnet Alpina, som ganske enkelt er en omskrivning av Alpen, ble på denne måten fort synonymt med ytterst rå BMWer, godt hjulpet av rattarbeidet til folk som Derek Bell, James Hunt, Jacky Ickx, Niki Lauda og Hans Stuck jr og det solide økonomiske grunnlaget som lå i at BMW gjorde Alpina til sitt offisielle fabrikklag. For selv om Alpina allerede i 1967 presenterte en egen logo, hadde de ikke offisiell status som selvstendig bilmerke før i 1983. Logoen er sirkelrund, og i likhet med BMWs er merkenavnet preget med lyse bokstaver på mørk bakgrunn i den ytre sirkelens øvre del. I sentrum av emblemet er et todelt skjold. I den venstre halvdelen vises innsuget til en dobbelforgasser på rød bunn, i høyre halvdel en veivaksel (tidligere kamaksel) på blå bunn.
Fra racing til forgromming
Etter å ha innkassert både nasjonale og internasjonale mesterskap pluss 24 timers-løp for standardvogner, ga BMW i 1971 Alpina i oppdrag å lede prosjektutviklingen av deres lettvekt-coupé CSL, og etter flere racingsesonger med suksess trakk Alpina seg fra bilsport i 1977 for å konse på forgrommete – og imponerende bensingjerrige - landeveisutgaver av BMWs modellrange. I tillegg satset de på vinimport, også dette med hell.
I 1987 var merket tilbake igjen i racing, men forholdet mellom fabrikkens kapasitet og etterspørsel førte til at vei-modellene etter nok et år igjen vant prioritet. I 1990 var antall ansatte vokst til 120, og siden da har Alpina fortsatt holdt seg i forkant teknologisk gjennom elektroniske gir- og clutchsystemer, oppvarmede katalysatorer, super-dieselmotorer, og så videre.
FOTOALBUM: (Klikk for store bilder)