-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
AIXAM
Opprinnelig hadde vi ikke tenkt å ta med mopedbiler i BilNorges merkeoversikt. Men fordi de begynner å synes på norske veier og du kanskje lurer på hva du ser, finner vi det riktig å presentere de merkene som har norske importører. Og det merket som så langt i 2001 har solgt mest av alle her til lands, er franske Aixam.
Fra konkursbo til markedsleder
Det hele begynte i Lyon i 1976, med lukkede 3-hjulere utstyrt med 50 ccm Sachs-motorer. Den gang var navnet Arola, og etter et par år dukket det fjerde hjulet og en Motobécane-motor opp. Karrosseriet ble hele tiden oppgradert til noe mer hipt enn forgjengeren, hvilket førte til at både dimensjonene og vekten etter hvert økte, og de siste Arola-modellene var oppe i 125 ccm før firmaet gikk bankerott i 1983, kort etter å ha flyttet til Aix-les-Bains. Produksjonen hadde til da vært oppe i 4000 enheter årlig.
Oppkjøperne av konkursboet var ikke sene med å ta tak i det samme markedet, men nå med en dieselmotorisert bil på 325 ccm og med toppfarten plombert på 45 km/t for å godkjennes som førerkortfrie mopedbiler. Året etter kom en raskere 400-kubikker og i 1987 tok Aixam 35% av det franske mopedbilmarkedet, nok til å vriste markedslederposisjonen fra Microcar.
Nå tok fabrikken sjansen på å lage noen kraftigere versjoner som det riktignok krevdes førerkort for å kjøre, men som hevet imaget med bl.a. 2- og 3-sylindrede motorer opp til 600 ccm og vannkjøling. Dessuten besto Aixam-modellene kollisjonsprøver i 48 km/t med glans, og i 1992 kom en 4-seters utgave.
Akkurat som konkurrenten Ligier, som bl.a. hadde vært involvert i Formel 1, slo Aixam til i den andre enden av skalaen med en supersportsbil under merket Mega. Også dette gjorde godt for imaget.
I 1997 kom en helt ny modellrange, Evolution, som utseendemessig minnet om Renault Twingo i Th!nk-format. Det er fortsatt disse modellene som er aktuelle i oppdatert format. Aixam 300 og 400 er 2-seters mopedbiler med henholdsvis 1- og 2-sylindret motor, mens 500 er en 4-seter med fartsbegrensning på 75 km/t. Cabrioletversjonen MAC finnes med både disse tre dieselalternativene og en 1-sylindret bensinmotor på 340 ccm.
Med dagens utvalg, som nå kalles Innovation, har Aixam nådd 49% av det franske og 40% av det europeiske mopedbilmarkedet. Årsproduksjonen ligger på rundt 12.000 enheter.
Importør i Norge er Eiker Motorshop.
FOTOALBUM: (Klikk for store bilder)