-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
HydroGen3: BIL-etappen nærmer seg
Når dette skrives er GMs vannstoffdrevne bil på vei mot Torino der BIL og BilNorge skal overta stafettpinnen. Det betyr også at ca 7.000 km. er tilbakelagt og at den samlede eksosmengden nå nærmer seg 800 liter. Vann!
Men så langt har turen gått uten særlige problemer. De små som har oppstått har faktisk løst seg selv, og har ikke vært større enn at de klart viser at her er det ikke lagt opp til noen glatt reklamefremvisning. Her er det journalister, stort sett fra tyske AutoBild, som kjører, og her har det ikke vært noen skjult generalprøve for å sikre suksessen.
Sånn sett er turen allerede en stor suksess. Distanserekorder er slått for lengst, selv om det selvfølgelig er bedre å nå de planlagte 10.000 km (litt vest for Lisboa – vestere kommer du ikke på fastlands-Europa - er det endelige målet) enn å måtte stoppe etter 7.136 km. Og den ombygde Zafiraen viser at hydrogen- og brenselcelle-teknologien har man egentlig allerede inne, selv om det er en rekke problemer, ikke minst praktiske, som må løses.
En annen del av turen som også er en suksess, er samlingene GM har på læresteder i Europa, for å fortelle om brenselceller og hydrogen-drift. Det første fant sted i Oslo, med nesten 200 ivrige deltakere, deretter har det vært fulle saler hver gang Zafiraen og den rullende utstillingen har tatt en lenger stopp. Et av budskapene er ganske klart: Dersom denne bilen når målet sitt i Portugal om en ukes tid er det selvfølgelig en suksess. Men den virkelige suksessen kan ikke måles før en produsent har bygget en million slike biler, og solgt dem med fortjeneste. Måten budskapet presenteres på forteller klart at det er GM som akter å være der.
I morgen skal budskapet repeteres på den Tekniske Høyskolen i Torino. Og så skal jeg kjøre denne smaken av fremtid til Marseille, der et nytt team skal overta for å ta den videre til Zaragoza. Så er det Madrid og til sist Lisboa.
For noen er dette bare et stunt. For meg vil det bli noe å legge på toppen av den pakken som allerede inneholder den første gassturbin-turen. Den første turen med Citroën DS 19. Den første turen med Wankelmotor. Og et par andre for-første-gang. Det er vel ikke særlig tvil om at turen med HydroGen3, som bilen heter, fører meg nærmere fremtiden enn noen av disse andre gjorde.