-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
HydroGen3: BIL-etappen nærmer seg
Når dette skrives er GMs vannstoffdrevne bil på vei mot Torino der BIL og BilNorge skal overta stafettpinnen. Det betyr også at ca 7.000 km. er tilbakelagt og at den samlede eksosmengden nå nærmer seg 800 liter. Vann!
Men så langt har turen gått uten særlige problemer. De små som har oppstått har faktisk løst seg selv, og har ikke vært større enn at de klart viser at her er det ikke lagt opp til noen glatt reklamefremvisning. Her er det journalister, stort sett fra tyske AutoBild, som kjører, og her har det ikke vært noen skjult generalprøve for å sikre suksessen.
Sånn sett er turen allerede en stor suksess. Distanserekorder er slått for lengst, selv om det selvfølgelig er bedre å nå de planlagte 10.000 km (litt vest for Lisboa – vestere kommer du ikke på fastlands-Europa - er det endelige målet) enn å måtte stoppe etter 7.136 km. Og den ombygde Zafiraen viser at hydrogen- og brenselcelle-teknologien har man egentlig allerede inne, selv om det er en rekke problemer, ikke minst praktiske, som må løses.
En annen del av turen som også er en suksess, er samlingene GM har på læresteder i Europa, for å fortelle om brenselceller og hydrogen-drift. Det første fant sted i Oslo, med nesten 200 ivrige deltakere, deretter har det vært fulle saler hver gang Zafiraen og den rullende utstillingen har tatt en lenger stopp. Et av budskapene er ganske klart: Dersom denne bilen når målet sitt i Portugal om en ukes tid er det selvfølgelig en suksess. Men den virkelige suksessen kan ikke måles før en produsent har bygget en million slike biler, og solgt dem med fortjeneste. Måten budskapet presenteres på forteller klart at det er GM som akter å være der.
I morgen skal budskapet repeteres på den Tekniske Høyskolen i Torino. Og så skal jeg kjøre denne smaken av fremtid til Marseille, der et nytt team skal overta for å ta den videre til Zaragoza. Så er det Madrid og til sist Lisboa.
For noen er dette bare et stunt. For meg vil det bli noe å legge på toppen av den pakken som allerede inneholder den første gassturbin-turen. Den første turen med Citroën DS 19. Den første turen med Wankelmotor. Og et par andre for-første-gang. Det er vel ikke særlig tvil om at turen med HydroGen3, som bilen heter, fører meg nærmere fremtiden enn noen av disse andre gjorde.