Spyker C8 Double 12S Coupe

Spyker C8 Double 12S Spyder

Spyker C8 Laviolette

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder

Spyker C8 Spyder GT2R

Spyker LaTurbie

Spyker Type 1919 Aerocoque

Spyker Type VI

Spyker 14 - 18 HP

Spyker Racer 60 HP

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker Peking-Paris

Spyker for jorda-rundt

Spyker-standen er alltid en av de vi besøker på en bilutstilling. De lånte oss en bil til den første bilutstillingen på Lillestrøm, uten at de ante noe om oss. Nå ga de oss ikke bare en hyggelig velkomst i Genève, de ga oss jommen en nyhet også.

Publisert Sist oppdatert

Like etter at ”nye Spyker hadde vist sin første bil i Birmingham i 2000, besøkte vi disse hyggelige nederlenderne som hadde gjenopplivet det tradisjonsrike bil- (og fly-) merket. ”Hva skal vi med enda en jålete superbil”, var holdningen vår da vi var på vei inn. ”Oi, dette var gøy, kan vi få låne med en hjem til Norge? var holdningen da vi var på vei ut.

”Ja visst”, sa Victor Muller, godt over 2 meter lang Spyker-sjef som hadde skapt seg en formue i tekstil, ”vil dere ha den på trailer eller skal jeg sette den på fergen?”

Tradisjoner
Jeg har ikke vært med på makan, og trodde det ikke før en nagle- og aluminium-karossert Double 12 Spyker var Utstillingen Bil da Varemessene åpnet sine nye utstillingslokaler på Lillestrøm. (KLIKK HER for å mimre litt.)

Etter det har vi vært vant til å se nye varianter av grunnversjonen på bilutstillingene – først og fremst i Genève. Inntil i år, da sto det noe der som vær Schvært. Jeg mener Gaddig. Høy og bred og lang. Og kraftig, viste det seg da vi fikk se spesifikasjonene.

Hva skal vi kalle den? SUV holder ikke, selv om dette er en seriøs firehjulsdriver, men med alt for mye stil og luksus til at Utility egentlig har noen plass her. Den er døpt Peking-Paris for å minne om at Spyker var et av de merkene som deltok i dette fantastiske bileventyret i 1907.

100 år siden neste år. Da får det ikke hjelpe at den bare ble nummer to, når historien skal gjenskrives vil vi i hvert fall oppdage at det var meget mer eventyr og moro rundt Spykeren enn rundt vinnerbilen – en Itala kjørt av en italiensk adelig.

”Lettsolgt”
Victor Muller sier at det er flere ting som gjør at han har bygget denne bilen. Det ene er at det er en åpenbart tendens i retning av store, overlegne, firehjulsdrivere – så det er på tide at superbilmerkene også ofrer seg litt for dette segmentet, slik Lamborghini gjorde for mange år siden med sin LM.

Og for det andre, nevner han grav alvorlig, er det mange av hans potensielle kunder som begynner å bli såpass stive i leddene at de foretrekker å sitte ganske oppreist, i stedet for halv-liggende.

Ting tyder på at han har rett, da den andre pressedagen var over hadde han 95 bestillinger med depositum. Det sier ikke bare noe om at han er markeds-smart, det sier også litt om hva slags folk som får adgang på pressedagene. Det er ikke bare presse, nei.

Som vanlig har Spyker fått hjelp utenfra til drivlinjen. Til to-seterne henter de den fra Audi. Her kommer den fra VW Touareg. Toppspesifikasjoner selvfølgelig, W12, 6 liter, 500 hester og permanent firehjulsdrift med automat og manualer.

Men resten er, utrolig nok, Spyker. Aluminium-chassiset, alu-karosseriet som de jommen har klart å få til å likne på de kjente Spyker-modellene, og ned til de minste detaljer som brytere og ratt. Og der man har kunne få til en referanse til gamle dagers propellere, vil du finne det.

Voksen
Muller påstår at det hele er så stivt at den uten problemer skal tåle en gjentakelse av Peking-Paris-ruten, på tross av de enorme dørene som er hengslet foran og bak uten en avstivende midtstolpe.

Dette er forresten bilen med to forskjellige dekk-spesifikasjoner. On Road benytter den 305/35 ZR 24 dekk, men Off Road går den på 22-tommere. Avstanden mellom hjulene er 2855 mm i lengderetning og 1650 i bredden. Hvilket er med på å gjøre bilen 4950 mm lang og 2000 mm bred, når du har slått inn speilene. Takket være nivåreguleringsmuligheter kan høyden varieres mellom 1680 og 1775 mm. 100 liters tank bør nok forstørres hvis vi snakker om ekspedisjoner.

Muller og hans folk (nevnte jeg at på investorsiden har han med et av Abu Dhabis regjeringsstyrte investeringsfond, som også eier 5% av Ferrari – vi snakker seriøse penger her) forteller også at de regner med en toppfart rett under 300 km/t. Og de 95 som har lagt igjen en underskrift på en ordre har fått beskjed om at foreløpig ser det ut som om bilen vil få en pris på 235.000 Euro.

Powered by Labrador CMS