HyNor-åpning i Stavanger
Billig drivstoff? Du må nok regne med ca 80 kr pr kg
HyNor-åpning i Stavanger
Akihiro Kashiwagi leder Mazdas hydrogenprogram
HyNor-åpning i Stavanger

HyNor-åpning i Stavanger

Mazda RX8 Hydrogen

Mazda RX8 Hydrogen

Mazda RX8 Hydrogen

Mazda RX8 Hydrogen

Mazda RX8 Hydrogen

Mazda RX8 Hydrogen

Start på hydrogenveien

Det er kanskje litt for pretensiøst å si at i disse dager vandrer vi inn i hydrogen-økonomien. Men i hvert fall triller de første norskregistrerte hydrogendrevne bilene rundt på norske veier og blir tanket opp fra norske tanker nå.

Publisert Sist oppdatert

Stor begivenhet

HyNor har vi skrevet om før. Den planlagte hydrogendekkede veistrekningen mellom Stavanger og Oslo. Et av de største permanente hydrogenprosjektene i verden.

Under Olje og Offshore-messen i Stavanger som åpner i dag, blir hydrogen i transport presentert i praksis. Dels har Zero, miljøorganisasjonen som også er sekretariat for HyNor, fått hjem de første fire av sine 15 ombygde Priuser. Ombygd, slik at forbrenningsmotoren som er en del av hybrid-pakka i denne bilen, nå forbrenner hydrogen og ikke bensin. Dette gir bilene en rekkevidde på ca 120 km – omtrent som en god el-bil.

Mazda pragmatisk
Og dels har Mazda brukt denne anledningen til, for første gang, å presentere sin hydrogeninnsats utenfor Japan. Det gjør de ved å sende to hydrogen-drevne RX8-modeller halve jorden rundt, sammen med et kompani teknikere anført av Akihiro Kashiwagi – leder for Mazdas hydrogenprogram.

Han beskrev Mazdas innsats – og de har holdt på med dette i 25 år - som meget pragmatisk. De går ikke omveien om brenselceller, ”vi ønsker ikke å bygge en el-bil, med alle de komplikasjoner og ekstra komponenter det medfører”, og de brukte selvfølgelig sin rotasjonsmotor som de er alene i hele verden om å produsere nå.

Lettent
”Hydrogen tenner lett, og å bruke en vanlig stempelmotor kan medføre uønsket selvantenning når man forbrenner hydrogen. I en rotasjonsmotor føres drivstoffet først inn i den kjølige delen av motoren før det trekkes med og komprimeres, før tenningen skjer på den andre siden av rotorhuset forklarte han.

Bilene de hadde med så ut som helt normale RX8-modeller, inntil man så etter detaljene. Et ekstra lokk over en ekstra påfyllingsstuss på høyre side bak, en liten bryter som skiftet mellom bensindrift og hydrogen under dashbordet, på høyre side av rattet (som selvfølgelig også satt på høyre side). Og to tankmålere i instrumentpanelet.

Dersom man åpnet bagasjelokket, kunne man definitivt slå fast at dette ikke var noen standardmodell. En stor tank tok opp mesteparten av volumet der. 110 liter var det plass til, omtrent 5 kg hydrogen komprimert til 350 bar.

Forus først
Og det var det Statoil-stasjonen på Forus som kunne by på. Dette er den første av en serie planlagte hydrogendepoter langs HyNor. Den neste kommer fra Hydro i Grenlandsområdet, der den neste puljen av Zeros biler skal gå.

Påfyllingen i går ble for øvrig en spesiell forestilling. Telleverket var ikke riktig justert på volum, så ingen visste riktig hvor mye som ble fylt på. Og pristelleren var justert til 1 kroner pr kubikk, men ingen visste riktig hva slags kubikk. Det hører med til denne historien at stasjonen åpner ikke, offisielt, før onsdag.

Men alle er enige om at hydrogen ikke skal koste mer enn bensin, selv om produksjonsomkostningene i dag ligger over prisen på bensin, selv med alle bensinens avgifter (vi forutsetter at hydrogenet blir avgiftsfritt), hvilket vil si omkring 80 kroner pr kg.

Først bak rattet
BilNorge.no var blant de første som prøvekjørte hydrogen-Mazdaen. Tatt i betraktning at bilen veier 100 kg mer enn standard-utgaven med alle de ekstra komponentene om bord, og at motoren i hydrogenmodus bare yter 109 hk (mot 210 når den bruker bensin), sier det seg selv at det ikke var de vanlige RX8 prestasjonene vi snakker om.

Men motoren var like lett å få til å dra rundt som i den dreielystige bensinutgaven, og man måtte like langt opp i turtall for å finne et brukbart dreiemoment. Til og med noe av den herlige motorlåten hadde ingeniørene klart å beholde – og her snakker vi skikkelig trombone når turtallet nærmer seg rødt.

Den eneste virkelige forskjellen vi merket på bensin- og hydrogendrift var på tomgang. Med bensin var den silkemyk og turtallet lå på mellom 700 og 800 omdreininger. Med hydrogenbryteren inne økte turtallet med en gang til 1200 og forbrenningen ble mye hardere, det var nesten så man fikk en dieselfølelse.

Avventer produksjon
Mazda snakker selvfølgelig ikke noe om produksjonsmodeller enda, de er tross alt ikke kommet lenger enn at den første håndfull biler er plassert i feltforsøk hos japanske kunder som leaser bilene. Og de snakker heller ikke gjerne om neste generasjon eksperimentbiler som vil få en liten el-motor for å hjelpe på akselerasjonen. Med andre ord en lett hybrid.

Men de snakker gjerne om at de er overbevist om at dette er en viktig del av bilens fremtid. Og vi synes selvfølgelig det er spennende å få bli med en tur dit.

Powered by Labrador CMS