BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7

Miljøbevisst luksus fra BMW

Lexus RX 400h har vært et slags miljøalibi for enkelte rikinger. Nå får de snart et par nye alternativer. Et av dem er av bayersk opphav.

Publisert Sist oppdatert

Nå kan det diskuteres hvor miljøvennlig en stor SUV som Lexus RX 400h er, men Toyota Norge har hatt kø av ivrige kunder som vil skaffe seg bilen. Så stor er suksessen i USA at Lexus allerede har lansert tilsvarende teknologi i store sedaner i LS- og GS-serien.

Enda renere for CO2-utslipp blir alternativet fra BMW, for deres Hydrogen 7 kan kjøres på hydrogen i tillegg til bensin. Dessverre kan den ikke kjøres langs den norske hydrogenruta, for hos oss satses det på hydrogen i gassform mens BMW benytter det samme grunnstoffet i flytende form.

Lang erfaring

I mange år har BMW testet ut sine forbrenningsmotorer drevet på hydrogen. Bilen som nå er salgsklar har en 12-sylindret motor hentet fra 760-modellene. I Hydrogen 7 er den tunet ned til å yte 260 hk (760 har 445) enten den fyres med hydrogen eller bensin.

Bilen har en akselerasjonstid på 9,5 sekunder til 100 km/t (760: 5,5 sekunder) og toppfarten er elektronisk sperret ved 230 km/t (250 km/t). Bensintanken rommer 74 liter mens hydrogentanken kan holde 8 kg hydrogen. Denne tanken er utført i to lag rustfritt stål med 30 mm vakuum mellom. Det tilsvarer i følge BMW en isolasjon på 17 meter styropor!

Med Hydrogen 7 viser BMW at hydrogen kan brukes som drivstoff allerede i dag, ikke bare i fremtidige brenselcellebiler. Modellen har foreløpig et begrenset marked grunnet manglende distribusjon av flytende hydrogen, men den er definitivt en milepæl for bilindustrien.

Et PS fra Jon Winding-Sørensen

Men med Hydrogen 7 viser også BMW et potensielt kjempeproblem med hydrogenbiler – et problem som kanskje kan bli vanskeligere å løse enn eventuelle motortekniske spørsmål.

Denne nye bilen kan utmerket godt gå på det drivstoffet som skal leveres langs HyNor, men den vil allikevel sannsynligvis forbli ubrukelig der. Når BMW forteller at deres bil nemlig bruker flytende hydrogen, betyr ikke det annet enn at her snakker vi om en Kryogen-teknikk – kall det gjerne dypfryst.

HyNor-veien bygges for å fylle hydrogen på tanker som tåler et trykk på enten 350 eller 700 bar. Dette er de to industri-standardene for hydrogen som gass – og det sier seg ved selv at med 700 bar får ellers identiske biler, med identisk tankvolum, dobbelt så lang kjørestrekning som den som er fylt opp med 350 bar.

BMW-tanken opptrer ikke med tre-sifret bar-tall, men derimot med tresifret Celsius-tall. Under null. Rundt minus 250 grader C holder det hydrogenet som BMW-bruker.

Bare for at det ikke skal misforstås: den forgasses – formes om til gass – før den forbrennes av den forholdsvis konvensjonelle BMW-motoren. Problemet er at Hydrogen i denne kryogen-formen ikke leveres langs HyNor.

Derfor er det viktig at industrien snarest blir enig om en standard for de alternative drivstoffene (i dette tilfelle hydrogen) som leveres til transport. Det blir for dumt dersom utvikling og erfarings-innsamling hemmes av at noen har helt spesielle interesser i den bakenforliggende infrastrukturen.

Powered by Labrador CMS