-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Biler på møbelmesse?
Møbelmessa i Milano stenger i dag. Vi har vært der – og sett på biler.
Gode kolleger har store problemer når jeg sier at jeg heller reiser på Møbelmessa i Milano enn på en eller annen bilutstilling. Men det er fordi de tror det dreier seg om møbler.
Da vet de ikke noe om Volvos gateteater – i år var det C30 som ble utsatt for progressiv graffiti.
De vet ikke noe om hvordan Mini sponser et kjempeprosjekt om byplanlegging der universiteter og høyskoler deltar med sine beste studenter og sine topp-lærekrefter.
I år var temaet ”Byen som kommuniserer”, og blant alle de nye tankene og avansert techno/human interface fant vi også fotgjengeroverganger som var muntert mønstret.
Sammen med 3M har også Mini i Italia startet en ”Design ditt eget tak”-kampanje, der du tegner det mønsteret du vil ha oppå Minien din, så får du foilen utlevert, ferdig trykket og ferdig skåret så det passer til taket.
Mini er for øvrig også en av sponsorene bak en nytt Design-museum som skal åpne på Triennalen i Milano til høsten. Mini vet hva som er kult.
Fiat har litt peiling de også. De har sin egen kafé på Triennalen (Triennalen er et slags Henie-Onstad-senter ganger femten, med kunst og kafeer og installasjoner og design og skulpturparker og sponsede lanseringer) og den brukte de til å pushe Panda.
Hvorfor ikke 500? For den fant man et annet sted. Sammen med den strålende møbelprodusenten Cappellini hadde Fiat gjort en kjempepresentasjon av den kommende super-mikrobilen. Det eneste som manglet der var bilen.
Men de opptrådte som et hologram (ikke visste jeg at det gikk an å fotografere slike) i full størrelse og med akkurat den utstyrspakken og de fargene du måtte ønske.
Dessuten så vi en rekke eksempler på hva 500-kampanjen har frembrakt så langt. En støvsuger med 500-fasong. 500 som gatefilmprosjektor. En 500-oveflate der du kan legge inn bilder av kjæresten din. For eksempel. Jeg har sagt det før, oppstarten til den kommende 500 må være den mest vitale i bilhistorien.
I Show-rommet til Cappellini var det tjokt av folk som ville konfigurere sin egen 500, og Fiat kommer til å lage en egen spesialutgave i 500 eksemplarer, sammen med denne møbelgiganten.
Det er helt nytt, vanligvis pleier man å lage nummererte spesialeksemplarer av de siste, her er det Limited Opening Edition.
På vei bort til Tortona-området, der det er vegg til vegg showrom, og gamle fabrikker som i disse fem dagene er overtatt av designere, møtte vi et design-politisk uttrykk. Giorgetto Giugiaro malt som et lik i en amerikansk gangsterfilm i gata.
Rock’n Roll designerne synes ikke noe særlig om de gamle estetikerne. Noe som heldigvis ikke hindrer de gamle estetikerne fra å vise seg frem i full bredde her nede.
Men det vi egentlig skulle se var Nokias nye N95 telefon (Nokia er en av de store sponsorene her, hvilket igjen bekrefter at denne uken egentlig dreier seg meget mer om kommunikasjon enn om møbler) og årets Lexus-installasjon.
Lexus kjører L-Finesse som et designtema, og hvert år inviterer de japanske kunstnere til å gjøre noe spesielt ut av temaet. I år var temaet blitt et slags ”Usynlige Hage” der du etter en interaktiv video, kom ut på en sølvplen med sølvblomster og en LS600h sedan i sølv. Mektig. Men ikke akkurat slik mine kolleger er vant til på en bilpresentasjon.
Derimot skjønner jo bilfabrikkens designere hva det er som skjer her. Nye materialer (sement du kan skrive med, fiber som kan drikkes), nye produksjonsmetoder, nye overflater – og selvfølgelig nye trender og nye uttrykk. Jeg tror jeg møtte flere bildesignere her enn jeg møter på en vanlig bilutstilling.
Og på en bilutstilling trenger designerne en Designers Night for å fortelle hverandre at de finnes. Møbelmessa i Milano er Designers Døgn – og det er seks av dem!