Lexus IS250
Lexus IS250
Lexus IS250
Lexus IS250
Lexus IS250

Lexus IS250

Lexus IS250 har en stilren og aggressiv front.

Publisert Sist oppdatert

Innledning

Bakparten ender i en antydning av en spoiler som er integrert i bakluka, og hvor de runde baklyktene som særpreget forgjengeren nå er forlatt til fordel for mer tidløse liggende baklykter. Både ut- og innvendig gir bilen inntrykk av å være minst et nummer større enn forgjengeren, IS200, som den avløste i 2005.

Interiøret er tiltalende og luftig, hvor førerplassen særpreges av den aluminiumdominerte midtkonsollen – men hvor designen bærer preg av å ha levd et par år. Høy skulderlinje gir et inntrykk av lav sittestilling, og dette betyr samtidig forholdsvis små vindusflater med tilhørende begrenset sikt, spesielt bakover. Fothvileren er blant de bredeste, men ellers er det lite å utsette på selve sittekomforten i førersetet.

I baksetet er det annerledes, for her begrenser takhøyden komforten for voksne – den beskjedne takhøyden i baksetet er et felles problem for alle tre testbilene.

V-sekseren er kvikk og villig, testens sterkeste motor, men også den desidert tørsteste – med tilhørende høyt CO2-utslipp, hvilket betyr drøye avgifter. Lexus IS250 trives godt med kombinasjonen skarpe svinger og høy hastighet, og alt i alt er den testens mest lettkjørte.

Hjulopphenget er stramt satt opp, og på ujevnt underlag, som for eksempel telehiv, overføres slag og vibrasjoner slik at det går ut over komforten.

Selv om Lexus IS250 bare kaprer poeng til å plassere seg på tredjeplass, er den absolutt ingen dårlig bil. Tvert i mot kunne alle tre testsjåførene svært gjerne tenkt seg å kjøre denne bilen til daglig – altså en god indikasjon på at vi snakker om en sjarmerende opplevelsesmaskin – men motorvolum og utslippsnivå gjør bilen alt for dyr.

Den kan ikke forsvare gapet i pris ned til BMW 320i, for så vidt heller ikke til C200 K. Sagt på en annen måte: IS250 byr ikke på merverdi når det gjelder verken motor eller kjøreegenskaper som tilsier så stor prisforskjell.

Når det er sagt, må vi i rettferdighetens navn peke på at det aller meste er inkludert i Lexusprisen, som for eksempel metallic lakk som er tillegg hos konkurrentene.

Med dieselmotor under panseret i alle tre testbilene ville sannsynligvis resultatet blitt annerledes – IS220 D koster nemlig 139.000 kroner mindre. Et pussig særtrekk ved IS250 er forøvrig at automatgear (som vi kjører her i testen) koster 8000 kroner mindre enn manuelt gear. Forbruket og CO2-utslippet med manuell kasse er nemlig høyere.

Lexus betraktes som et eksklusivt merke, og her i landet underbygges eksklusiviteten av at det kun er en eneste forhandler av merket, Toyota på Storo i Oslo. I disse dager er Bergen og Tromsø i ferd med å følge etter.

FØRERMILJØ 8
God funksjon og oversikt, dårligere sikt bakover.
PLASS 5
Beskjeden takhøyde og bredde, spesielt bak. Dårligst bagasjeplass.
KOMFORT 7
Ikke optimal komfort på ujevn vei. Noe skarpt støybilde.
PÅ VEIEN 7
Fin styrefølelse. Lettkjørt. Takler frisk kjøring i svinger.
MOTOR/FORBRUK 6
Sterkeste motoren, tyngste bilen, og høyt forbruk.
SIKKERHET 10
Høy score i NCAP, 5 stjerner i hovedtesten, 4 av 5 på barnesikkerhet.
PRIS 5
Mye utstyr, men drøy pris. Ikke verdt prisforskjellen til BMW.
TOTALT 50

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- BMW 320i - Mercedes-Benz C200 K
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS