Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen
Guttetur til Nordsløyfa
Foto: Terje Ringen

Gutta på Ringen

Hva gjør en advokat, en lege og en industridesigner når de skal koble av fra en stressende hverdag? De drar på guttetur til Tyskland for å kjøre Porsche på den legendariske Ringen. Vi ble med på leken.

Publisert

Med en hverdag full av krevende klienter, er det viktig å komme raskt over i hvilemodus når du en gang i blant kan ta en oval weekend. En guttetur med en solid dose bil og bilsport er en medisin som fungerer godt for trioen Bernhard Haukali, Anders Randa og Knut Ankjell - henholdsvis partner i et av Norges største advokatfirmaer, lege og industridesigner. Ingen av dem har altså noen typisk ni til fire jobb.

Felles for de tre kameratene er en glødende interesse for bil, og da spesielt Porsche. Bernhard og Anders har hver sin 911 Carrera 4S. Henholdsvis en velutstyrt, to år gammel 997 og en 11 år gammel 993 - den siste Porsche med luftkjølt motor.

Men selv om en moderne 997 byr på en herlig kombinasjon av komfort og sport, kommer den til kort når det gjelder rå lyd. Der er ”Lillegutt overlegen, så spesiell at Anders stadig blir spurt om hvordan man klarer å mekke et slikt lydbilde.

Komplisert

- De første gangene jeg kjørte her var jeg helt ”lost”, innrømmer Bernhard. – Jeg dro hit sammen med folk som hadde kjørt her en del tidligere. De kunne fortelle når svingene kom og hvilken retning det gikk etter neste bakketopp, men jeg måtte innse at å memorere 20.832 meter bane med rundt 180 svinger, ble for mye for harddisken min.

- Vel hjemme igjen fant jeg imidlertid løsningen - jeg kjøpte kjørespillet Gran Turismo til min sønns PlayStation og gikk til anskaffelse av ratt og pedaler. Der terpet jeg sving for sving på Nordsløyfa inntil det hele gradvis begynte å feste seg.

- I tillegg til spillet liker jeg også å ”sitte på med racerførere rundt banen. Det fins flere gode DVD-filmer på markedet, og med litt høyt lydnivå på hjemmekinoen kan du følge de profesjonelle førernes sporvalg og gasspådrag på vått og tørt føre, fortsetter Porsche-entusiasten.

Porsche har Bernhard hatt sans for så lenge han kan huske, men det er først de siste årene han har tatt seg råd til å anskaffe sin egen. Først en 996 Carrera med bakhjulsdrift, og for to år siden investerte han i et prakteksemplar av en 997 Carrera 4S.

- Jeg var godt fornøyd med den første bilen, men 997’en med 4-hjulsdrift og aktivt chassis som kan tilpasses kjørestilen er langt bedre til daglig bruk. Men selv med firehjulsdrift er ikke en 911 noen ideell norsk vinterbil. Til det er den alt for lett i fronten. På bane kommer de 81 ekstra hestene godt til sin rett, skjønt nå som jeg har vent meg til bilen kunne jeg ønske 100-150 hester mer, legger han til med et smil.

Du kan selv oppleve Nordsløyfa, enten du kjører en rå sportsbil eller mer moderat redskap. Se våre tips om hvilke muligheter du har, og mange bilder fra en opplevelsesrik tur.

SE ALLE BILDENE HER

En bane med tradisjoner

Allerede i 1927 sto den lange banen ved Nürburgring klar til bruk etter et tiltak gjennomført av 3.000 arbeidsledige i to år. Det første GP-løpet ble kjørt her i 1931. Men etter 1976-sesongen var det slutt med Formel 1 på Nordsløyfa, ikke minst på grunn av en stygg ulykke som merket Niki Laudas ansikt for livstid.

Nå brukes den 20.832 meter lange banen med høydeforskjell på 300 m til en serie langdistanseløp - inkludert 24-timersløpet som trekker nesten like mange som det langt mer berømte på Le Mans. I tillegg til løpene er det mye testing for bilprodusentene og en rekke åpne dager der hvem som helst kan løse billett og kjøre en eller flere runder i sin egen bil.

Kjøre selv?

Det er anledning for hvem som helst å kjøre på Nordsløyfa med egen bil eller motorsykkel de fleste dager i året. Man kan kjøpe en enkeltrunde for 22 euro eller forskjellige klippekort med inntil 25 klipp. Kjøp ikke for mange av gangen, banen blir ofte stengt for opprydding etter kollisjoner.

Gå gjerne sammen med andre om å spleise på en profesjonell instruktør. Sett deg nøye inn i sikkerhetsreglene før du drar til Nordsløyfa, dette er en krevende bane med mange overraskelser.

Vær også oppmerksom på at du kan få problem med forsikringen dersom du skader bil eller personer under kjøringen. I tillegg krever Nordsløyfa godt betalt for eventuelle skader på sikkerhetsgjerdene.

Du finner nyttig informasjon på den offisielle hjemmesiden www.nuerburgring.com

SE ALLE BILDENE HER

Leie bil?

Det er mange som har leid heftige biler og tatt med seg på Nordsløyfa opp gjennom årene, men de fleste forsikringsselskap er inneforstått med hvilken risiko dette innebærer og tar klare forbehold mot slik kjøring i sine kontrakter.

Men det fins i alle fall ett selskap som spesialiserer seg på leiebiler for bruk på Nordsløyfa, og hva er vel da mer passende navn enn www.rent-racecar.de. Prisene ser ikke avskrekkende ut, men sett deg nøye inn i hva det koster om uhellet er ute. Det kan fort sette deg i gjeldsknipe.

Sitte på?

En god løsning kan være å sitte på en runde med profesjonelle førere som kjenner banen godt. Tilbudet er ikke for sarte sjeler eller de som lett blir bilsyke.

En tur med ”Ring-Taxi – en BMW M5 – koster i følge hjemmesiden € 185 for inntil 3 personer. Ønsker du en enda heftigere opplevelse, kan du innta passasjersetet i en bil som har vunnet 24-timersløpet på Nürburgring flere ganger – en racingrigget Dodge Viper. Det koster fra 270 euro.

SE ALLE BILDENE HER

Lære banen?

Michael Frison møtte vi på Nordsløyfa, og han sendte med oss sin ferske DVD med halvannen time kjøring i en Lamborghini Gallardo på Nordsløyfa – under trening og i løp. Dette er virkelig hardcore! Videoen anbefales som en forsmak til alle som skal besøke banen, du finner mer info og gratis smakebiter på http://renn.tv

Michael har også en egen hjemmeside for Nordsløyfa med nyttig informasjon på engelsk og tysk hvor du blant annet finner forskjellige kart. Denne har fått navn etter banens lengde i meter: http://20832.com

Ekspertens anbefaling

- Jeg vil anbefale alle bilinteresserte en tur på Nordsløyfa, sier Stian Sørlie. Dette er en unik bane på grunn av lengden, de mange svingene og de store høydeforskjellene.

- Men dessverre er den også spesiell når det gjelder sikkerhet – kravene var ikke de samme for 80 år siden som de er i dag, og derfor er det dårlig med sikkerhetssoner. Jeg ser mange som ødelegger sine fine, dyre privatbiler her fordi de tror det bare er å gi full gass fra første runde. En del personskader er det også.

Siden jeg startet karrieren min på Nordsløyfa har jeg vært instruktør for mange nordmenn på banen, og jeg har sett at det har gitt gode resultater. Så min anbefaling er å leie noen til sitte på inntil du føler at du kjenner banen.

SE ALLE BILDENE HER

Dame i farta

Som en av verdens raskeste damer har Claudia levd av bil og motorsport i 15 år – de 6 siste som fabrikkfører og instruktør for BMW. De siste sesongene har hun blant annet delt en superrask BMW Z4 med norske Stian Sørlie. Claudia lever et hektisk liv, er på reise 320 dager i året og kjører rundt 45.000 km fra sitt hjem i Aachen.

Claudia om Stian: - Han er en svært rask sjåfør som arbeider hardt og målbevisst. I tillegg har han en karisma og er flink til å behandle mennesker. Jeg håper vi kan jobbe videre sammen og er sikker på at Stian kan leve av å være instruktør og racerfører slik jeg gjør nå.

Stian om Claudia: - Hun er en raus person som jeg har lært mye av. Det er nok av dem som kun tenker på seg selv i dette gamet, men Claudia deler gjerne bort sin kunnskap.

- Hun var på vei mot noe stort i ungdommen, men hadde en stygg ulykke i Formel 3 under Monaco GP i 1993. Mange trodde da karrieren var over, men den tøffe dama kom tilbake og kjører stadig raskere enn mange av sine mannlige kolleger. Det er selvsagt ikke like lett for alle å svelge.

SE ALLE BILDENE HER

Powered by Labrador CMS