Mazda CX-7
Foto: Trygve Bæra
Mazda CX-7
Foto: Trygve Bæra
Mazda CX-7
Foto: Trygve Bæra
Mazda CX-7
Foto: Trygve Bæra
Mazda CX-7
Foto: Trygve Bæra
Mazda CX-7
Foto: Trygve Bæra
Mazda CX-7
Foto: Trygve Bæra

Ny vår for Mazda-SUV med diesel

Mazda CX-7 er her igjen, med ansiktsløftning og ny dieselmotor som betyr mye lavere pris og større muligheter til å lykkes i det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Hovedproblemet med førsteutgaven av Mazda CX-7, som kom til Norge i 2007, var nemlig at den bare kunne leveres med 260 bensindrikkende hester på stallen.

Det innebar en pris i underkant av 800.000 kroner, noe som gjorde den nærmest uselgelig i Norge.

Nå er bilen endelig klar med 2,2-liters turbodiesel med 173 hester, og dermed starter prisen i underkant av 500.000 kroner, i hvert fall hvis du kjøper bilen før nye avgifter trer i kraft på nyåret.

Dette utstyrsnivået, som kalles Advance, innebærer at ryggekamera, cruise control, regnsensor og 18-tommers lettmetallfelger er inkludert. Alternativet heter Sport og koster 24.000 kroner mer. Her er 19-tommers hjul standard, i tillegg til skinninteriør og navigasjon.

Moderat ansiktsløftning

Det er ikke ofte en bil får en ansiktsløftning etter bare to-tre år, men så er da de kirurgiske inngrep som er gjort på CX-7 heller beskjedne – det slår oss at dette ligger på nivå med å bruke rynkekrem i stedet for skalpell.

Men førsteinntrykket gir ikke hele sannheten, viser det seg, for selv om det bare er i fronten vi kan se at endringer har det skjedd, er det gjort viktige modifikasjoner under huden.

Fronten har fått litt større grill, og ikke minst har innrammingen av tåkelysene blitt større og mer markerte – for å skape et mer dynamisk utseende, som det heter på designspråket. Karosseriet har blitt litt stivere, ganske enkelt ved at antall sveisepunkter i dørrammene er økt i antall.

For undertegnede er den viktigste forbedringen at rattet har fått både høyde- og lengderegulering, ikke bare tilt som tidligere, og dermed er det ingen problemer med å finne en utmerket sittestilling.

Motoren er likevel hovedforskjellen fra forgjengeren.

SE: Diesel og facelift for Mazda CX-7 - Flere bilder

Firehjulstrekk

4WD-systemet, som Mazda kaller Active Torque Split, er uendret. En elektronisk styring fordeler krefter til bakhjulene ved behov, for eksempel ved hjulspinn på forhjulene. Mazda benytter altså ikke viskositetskobling. Du har allerede gjettet at CX-7 er forhjulsdrevet ved vanlig landeveiskjøring.

Mazdas ingeniører har funnet en fin balanse mellom komfort og sportslige kjøreegenskaper, og bilen tåler frisk kjøring på svingete veier uten at verken krenging eller understyring blir plagsom.

På motorvei viser den seg å være meget stabil – og ikke minst er støydempingen eksemplarisk.

Lansering i januar

De fleste av landets 54 forhandlere har bil på plass i lokalet i løpet av desember, men den egentlige lanseringen av ”the comeback-kid” skjer i januar.
SE: Mazda CX-7 - fra concept til produksjon

Mens CX-7 med 2,3-liters bensinmotor i praksis var uselgelig i Norge, har importøren så optimistisk tro på den nye dieselutgaven at de regner med å selge 100 biler i 2010, de aller fleste av disse med utstyrsnivå Sport. Automatgear kan ikke leveres.

FAKTA Mazda CX-7 2.2 Diesel:

Powered by Labrador CMS