Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser

Evolusjonsteorien

Den ”lille versjonen av Toyotas Land Cruiser ser ny ut, men under det nye skallet er det fortsatt mye igjen av den utgående modellen - heldigvis.

Publisert Sist oppdatert

Toyota Land Cruiser har en sterk posisjon i mange land på kloden, Norge er ett av dem.

For å rydde litt i begrepene. Land Cruiser finnes i to ulike versjoner. Den store, som på grunn av tilgjengelige motoralternativer, heter V8. Den bærer også serienummer 200. Bilen som introduseres i ny utgave er fortsatt stor, men altså litt mindre, og har serienummer 150.

Her hjemme er det i all hovedsak som varebil den gjør seg representert på salgsstatistikkene. Årsaken er selvsagt avgiftene som påløper når bilen skal brukes til det den kanskje er aller best på, nemlig å fylles opp med unger, bikkjer og bagasje før man setter kursen mot hytta.

I stedet har Land Cruiser her hjemme blitt symbolet for en relativt vellykket håndverker eller entreprenør, som lett kan rettferdiggjøre behovet for en bil som ikke lett lar seg stoppe av verken søle, snø eller knallharde brøytekanter.

Stiler oppover

Designen av Land Cruiser 150 er svært tydelig preget av den større V8-versjonen. De påklistrede skjermutbyggerne er borte, i stedet har alt blitt bredere og mer massivt.

Bilen er da også blitt nesten 10 centimeter bredere enn den utgående modellen. Akselavstanden er imidlertid den samme, noe som også er et tydelig signal på at den rammebygde bilen fortsatt er mye den samme under skallet.

LES: Vår prøvekjøring av Land Cruiser V8

Utvendig er den nye blitt fire centimeter lenger enn forgjengeren, uten at det gjør noe stort utslag på plassen – som er bra både for bagasje og passasjerer. Baksetet er fortsatt i laveste laget for en normalt nordisk voksen, men unger sitter høyt med flott utsikt.

Bryterpanelene er også gjenkjennelige fra både storebror V8 og andre Toyota-modeller. De er store og lette å forstå.

Enkelte vil kanskje mene at det er litt mye hard plast inne i Land Cruiser. Men dette er biler som skal tåle tøff bruk – også interiøret preges av det. Dette er ikke noen soft-roader, men en ekte off-roader.

Imponerende off-road

Etter en dag i et grustak i nærheten av Heistadmoen, kan jeg bekrefte det jeg forventet: Land Cruiser er en bil som tåler betydelig tøffere kjøring enn de aller fleste av eierne normalt utsetter dem for. Det som er spesielt, er at den ikke bare tåler det en gang i blant, men hver eneste dag om det skulle være behovet ditt.

Fordelingskassa, Torsen LSD, sørger for å sende kreftene til det hjulparet som har best grep. I utgangspunktet trekker bilen 41 prosent foran og 59 bak og kan selvsagt også låses til 50/50. Det er ikke noen mekanisk sperre på for- eller bakaksel, men antispinnsystemet vil bremse opp et hjul som spinner, og på den måten overføre kreftene til det hjulet som har grep.

Antispinnsystemet, A-TRC, fungerer også imponerende under terrengkjøring. Og sammen med lavseriegir og bakkekrabbeassistent, kan du klatre både opp og ned i tøft terreng.

Den store nyheten som introduseres på Land Cruiser 150, får vi imidlertid ikke til Norge. Crawl Control, som er et system for å ta deg frem under særdeles vanskelige forhold ved at elektronikken selv styrer fart og kraftfordeling, kan ikke kombineres med adaptiv cruise control og et nytt radarstyrt system for å unngå kollisjoner.

Dermed har man på nordisk nivå bestemt seg for å ikke tilby dette på sine biler. Jeg synes dette er synd, det ville bidratt til å skille Land Cruiser enda tydeligere fra konkurrentene og gitt den et konkurransefortrinn.

Alltid et kompromiss

Det er selvsagt vanskelig å kombinere ekstreme egenskaper off-road med tilsvarende gode kjøreegenskaper på landevei.

Noe kompenseres imidlertid gjennom et hydraulisk system som styrer stabilisatorstagene, for å unngå så mye krenging man kunne oppleve med den utgående modellen.

BilNorge.no har ikke kjørt Land Cruiser tilstrekkelig på vei til å gi noen fullverdig bedømmelse av hvor mye det faktisk har hjulpet. Det er imidlertid klart at denne bilen ikke kan matche de mest komfortable SUVene ute på landeveien.

SE: Flere bilder av nye Land Cruiser

Det vet nok mange av de potensielle kundene – de kjenner denne bilen – og er ikke ute etter en X5 eller en M-klasse. De er ute etter nettopp de ekstreme egenskapene som denne bilen har, og som den tydelig signaliserer gjennom utseende og rykte. De mest direkte konkurrentene er nok Mitsubishi Pajero og Nissan Pathfinder.

LES: Vår prøvekjøring av Pajero

Tregere og renere

Under panseret finner vi den kjente treliters V6-dieselmotoren på 173 hester og 410 Newtonmeter. Den gjør ikke Land Cruiser til noen spesielt rask bil – og bedre har det ikke blitt av at man har endret på girutvekslingene for å redusere forbruk og utslipp.

Riktignok har CO2-utslippet med automatgir sunket fra 238 til 214 g/km, men det har også ført til at tiden fra 0 til 100 har økt fra 11,2 til 14,5 sekunder. Også med manuell girkasse har vi fått samme resultat, utslippet har gått ned fra 243 til 224, mens 0 til 100 har steget fra 11,5 til 15,3!

Mest varebil

Det vil fortsatt være varebilutgaven av Land Cruiser som kommer til å selge klart mest. Toyota tror at fordelingen vil være omtrent 90/10.

Norske varebilregler viser seg imidlertid nok en gang fra sin mest latterlige side. På Land Cruiser må man nemlig koble ut kollisjonsgardinene, fordi man må ta ut en del av taktrekket i bagasjerommet. Og bilen gir altså dårligere beskyttelse enn hva den i utgangspunktet vil gjøre som syvseter.

Land Cruiser 150 kommer i tre utstyrsnivåer. Standard, VX og GX. Toyota tror VX-utgaven, supplert med skinn og navigasjon, kommer til å bli den mest solgte varianten.

Powered by Labrador CMS