Saab 9-3X
Foto: Stein Pettersen
Saab 9-3X
Foto: Stein Pettersen
Saab 9-3X
Foto: Stein Pettersen
Saab 9-3X
Foto: Stein Pettersen
Saab 9-3X
Foto: Stein Pettersen
Saab 9-3X
Foto: Stein Pettersen
Saab 9-3X
Foto: Stein Pettersen
Saab 9-3X
Foto: Stein Pettersen
Saab 9-3X
Foto: Stein Pettersen
Saab 9-3X
Foto: Stein Pettersen
Saab 9-3X
Foto: Stein Pettersen

Med flagget til topps!

Om 9-3X blir den siste Saab som ruller ut av Trollhättan, blir det i hvert fall et verdig punktum.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

9-3X er i utgangspunktet en hevet versjon av deres etter hvert godt kjente, og noen år gamle, 9-3 SportCombi.

Den glir perfekt inn i et voksende marked for litt høye, firehjulsdrevne stasjonsvogner med plastikk som ser ut som aluminium, som Audi A4 Allroad, Skoda Octavia Scout, Volvo XC70 og Subaru Outback.

I motsetning til 9-3X med dieselmotor, som vi kjørte tidligere i vinter, har denne en 210-hesters bensinturbo og et svært godt firehjulstrekksystem.

LES VÅR TEST AV 9-3X DIESEL HER

Bensinutgaven er nemlig utstyrt med siste versjon av firehjulsdriftsystemet fra Haldex, og inkluderer også systemet som høres ut som en alt for livat fest, eLSD (electronic Limited Slip Differential), men som viser seg å være noe helt annet.

Det er nemlig en lamellpakke plassert mellom bakhjulene, en aktiv mekanisk differensialbrems som fordeler kreftene mellom høyre og venstre bakhjul.

Hvordan er den?

På en litt merkelig måte er 9-3X en bil som har funnet igjen seg selv. Ting henger godt sammen. Den økte høyden har også gitt bedre komfort, og kombinasjonen av firehjulstrekksystemet og turbomotoren er meget bra.

Vårt testeksemplar var imidlertid utstyrt med automatkasse. Som vi tidligere har påpekt når vi har kjørt Saab med denne kassa, tar det bort mye av den sportsligheten som bor i disse bilene.

LES VÅR PRØVEKJØRING AV 9-3 AERO CABRIOLET

Styringen i Saab 9-3X er hakket lettere enn vi kunne ha ønsket oss. Litt tyngre styring ville antagelig bidratt til at forbindelsen mellom hjulene og rattet ville blitt enda tettere og bedre.

Samtidig er det ikke noen tvil om at denne bilen har hatt godt av å få firehjulsdrift. Haldex 4 er jo dessuten fullt ut programmerbart når det gjelder fordelingen av kreftene foran og bak, noe som gjør at du virkelig føler at du har ekte, permanent firehjulstrekk.

Det gjør naturligvis også at alle kraftreaksjoner i rattet er forsvunnet.

Til tross for at dagens 9-3 ikke på noen måte er noen ny bil, syv år er gått siden den ble lansert, holder interiøret seg overraskende godt. Det er ryddig, funksjonelt og virker godt skrudd sammen.

Riktignok er det ikke like moderne som en del av de nyere konkurrentene, men det gjør jobben – og det tilfredsstiller garantert menigheten, og vel så det.

Turbomotoren er fortsatt sprek, men også der begynner det å merkes at tiden har gått litt fra Saab. Det finnes mange turbomotorer i dag med bedre kurve for effekt og ikke minst forbruk.

Sånn sett ville selvsagt 180-hesters diesel gjøre jobben nesten like godt, men den får man altså ikke med firehjulstrekk, og dermed er vi like langt.

Utstyrsnivået er høyt, som man forventer av en premiumbil som denne. Navigasjon, skinnseter, cruise control, kjørecomputer, elektrisk regulering av begge forsetene med hukommelse på førersete og sidespeil, innfellbare sidespeil, ekstra 12-volt uttak samt rygge- og regnsensor.

Bør jeg kjøpe en?

Du bør nok ha en liten svakhet for Saab for å velge 9-3X foran Audi A4 Allroad eller Subaru Outback.

Usikkerheten for fremtiden til merket kan selvsagt være en brems for enkelte, mens andre kanskje synes det kan være morsomt å ha en bil som ikke alle andre har, og heller ikke vil få anledning til å kjøpe.

Et serviceapparat for bilene vil ganske sikkert finnes i langt tid fremover, og det er liten grunn til å tro at GM vil la sine kunder i stikken når det kommer til garantier i tiden fremover.

Skal du kjøpe 9-3X anbefaler vi likevel at du går for bensinmotor, kanonbra firehjulstrekk og velg manuell kasse!

PRISER OG DATA FOR ALLE NYE SAAB-MODELLER

Powered by Labrador CMS