Aston Martin Cygnet
Designsjef Marek Reichman
Aston Martin Cygnet
Dr. Ulrich Bez
Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet

Astons lille svane

På Genève-utstillingen fikk vi se Aston Martins Cygnet i levende live for første gang.

Publisert Sist oppdatert

Noe av det mest spennende med den nydelige ombyggingen Aston Martin har gjort av Toyotas iQ, er det de sier i pressemateriellet som følger med:

”Cygnet beskriver retningen for en del av Aston Martins spennende fremtid: å fylle potensialet som eksisterer for førsteklasses håndverksprodukter, med helt klart definerte funksjoner, uten at det skal gå ut over kjernevirksomheten vår. Her har vi en skreddersydd transportmaskin for de mest kravstore by-boere…”.

Men da vi snakket med Marek Reichman, designsjefen, om denne bilen, ble det helt klart at denne linjen forlenget han gjerne inn til interiør-detaljer, accessoirer, båter – en komplett Aston Martin-verden. ”Problemet er døgnet”, sa han, ”det der med bare 24 timer”.

La oss føye til at Cygnet er en fugl, en baby-svane blir den beskrevet som. Om det betyr at de betrakter de store Aston Martinene som svaner, spurte jeg ikke om, majestetiske, hvite fugler som sedat seiler rundt, og en gang i blant blir mugne og skriker med hes røst før de prøver å bite deg – det er ikke akkurat sånn jeg ser en moderne Aston.

Men Cygnet er altså en IQ, donorbilen kommer fra Takaoka i Japan og blir strippet, for så å bli bygd opp igjen, ved Aston Martin-fabrikken i Gaydon.

Utvendig ser vi det først og fremst på grill, som er så Aston Martin som en iQ-front kan tillate, og et panser med de samme luftegrillene vil kjenner fra andre av de store bilene.

Men det er innvendig det virkelig skjer ting. Håndsydd skinn og Alcantara, håndbanket aluminium, tradisjonsrikt håndverk og materialer med virkelig følelse. Det er et omfattende standard-program man kan velge fra, men egentlig er det bare starten. For bilen ligger også under fabrikkens Personalisation Program, der omtrent alle ønsker kan oppfylles.

Det sier seg nok selv at noen av de spesielle ønskene kommer til å speile den eller de ordentlige Aston Martinene som står hjemme i den nye Cygnet-kundens garasje. Har man allerede fått gjort noe spesielt med sin Vantage, er det klart at det er stas å ha de samme detaljene på babyen.

Nå er det sagt at denne bilen bare skal selges til folk som allerede eier en Aston Martin. Hvilket sannsynligvis er sludder. Ulrich Bez, Aston Martin-sjefen, fortalte oss at han regnet med at det var et marked på mellom 2.000 og 4.000 slike biler bare i Europa – da må man nødvendigvis gå utenom den harde Aston Martin-kjernen også.

Og når han peker på Marais i Paris, Bond Street i London, Hackescher Markt i Berlin og Quadrilatero i Milano som praktfulle eksempler på fasjonable distrikter hemmet av gammel byplanlegging med trange gater, som ideelle områder for slike biler, glemmer han vel kanskje at det er større muligheter for fullt kjøreforbud disse stedene, enn at forholdene skal legges til rette for luksus-mikrobiler.

I Aston Martin-tappingen kommer denne bilen med 1,3-liters bensinmotor med 98 hester og et CO2-utslipp på 110 gram/km. Kundene skal kunne velge mellom sekstrinns manuelle og CVT-systemet, og den fulle tekno-pakka følger med. Navigasjon, iPod-kobling og seks-speakers radio/CD enhet.

Det snakkes om godt over 30.000 Euro, men med det norske avgiftsregimet blir ikke bilavgiftdelen større enn på en vanlig iQ. Det er forresten ingen tvil om at denne også skal selges i Norge.

Powered by Labrador CMS