-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Zagato gjør en ekte Alfa
På Villa dEste gledet Zagato alle som var der med en perfekt nygammel TZ.
Zagato og Alfa Romeo har hatt en rekke perfekte forhold siden 20-årene. De praktfulle åpne to-seterne som startet med 1500 6C-modellene og som vokste opp i modeller som Enzo Ferrari var med på å perfeksjonere, la grunnlaget for et samvær som har vart helt til i dag.
Og innimellom, må vi ikke glemme, bygde også Zagato karosseriene til Grand Prix-bilene, 159 Alfetta, som Fangio vant så mange seire med. Er dette det eneste eksemplet på at en karosserifabrikk har bygget Formel 1 karosserier?
Noe av det tøffeste disse to har gjort sammen er TZ og TZ2 – marginale 2-setere med racing-ambisjoner fra 60-årene. Dette var i Autodelta-tiden med Italias største venn av hjemløse katter, Carlo Chiti i førersetet. Seirene bare ramlet inn.
Noen biler fant også veien til privatførere og er selvfølgelig svært etterspurt blant samlere i dag.
En av dem heter Martin Kapp, og i hans garasje finner vi blant annet en SZ coda tonda og en SZ coda tronca, sammen med både den opprinnelige TZ og TZ2, sammen med Junior Z og en S.Z.. Da det var litt Nissan-innblanding i sakene.
Historien er at han gikk til Zagato og sa at han ville gjerne feire Alfas 100 års jubileum på sin måte ved å få bygget en TZ3. Han hadde tenkt seg den som en one-off, en unik bil, men nå sier Zagato at de skal bygge en meget kort serie av den.
Det lyder solidarisk, for denne ser så bra ut at flere enn en burde få glede av den.
Zagatos designer gjennom de siste 20 år eller så, Nori Harada, har forstått perfekt hva det var Ercole Spada hadde gjort for nesten 50 år siden.
Kanskje de til og med har snakket sammen, han som skapte de opprinnelige TZ-modellene er fremdeles en ruvende skikkelse i Torinos design-verden.
TZ3 er i hvert fall så tydelig i slekt med de to foregående at ingen kan være i tvil. Samtidig er det vanskelig å kalle dette retro, for egentlig hadde det vel vært umulig å gjøre en slik bil på en annen måte.
At karosseriet også er banket i aluminium, øker bare følelsen av tett slektskap, selv om det under dette minimalistiske skallet er mer aluminium enn Elio Zagato kunne drømme om da han prøvekjørte den første TZ for første gang.
Og en monocoque-ramme i karbon kunne han ikke en gang drømme om da.
Drivlinjen er, ikke overraskende, det råeste Alfa Romeo kan by på i dag, det vil si nesten ren Maserati, hentet fra dagens 8C Competizione.