McLaren Concept by IED

Abarth ScorpIon by IED

Abarth ScorpIon by IED

Abarth ScorpIon by IED

Abarth ScorpIon by IED

Abarth ScorpIon by IED

Abarth ScorpIon by IED

Abarth ScorpIon by IED

Abarth ScorpIon by IED

Abarth ScorpIon by IED

Abarth ScorpIon by IED

Abarth ScorpIon by IED

Abarth ScorpIon by IED

McLaren Concept by IED

Skole bygger ny Abarth

Er det fordi Abarth-logoen er en skorpion, og skorpionens gift sitter i halen, elevene på Torinos IED har gitt deres nye Abarth en så dominerende hekk?

Publisert Sist oppdatert

Det er en flott markedsføring av en av verdens beste designskoler, når Torino-avdelingen av Istituto Europeo di Design tar med seg en av de ferskeste bilene og noen av de ferskeste elevene og viser det hele på bilutstillingen i Genève.

Som regel er arbeidet de viser utviklet i samarbeid med noen av de store (eller små, et år var det McLaren) bilprodusentene, som gjerne går til skoler for å få nye, friske ideer forholdsvis gratis.

Scorp-Ion
Denne gangen var det Fiatgruppen som hadde bedt ungdommene fortelle om hvordan en virkelig Abarth, tenk arv og DNA og historie og renommé, skulle se ut.

Scorp-Ion ble bilen døpt, ganske smart navn, tatt i betraktning at forslaget er el-drevet, med Li-Ion-batterier som et vesentlig element.

Abarth-elementet i selve forslaget er nok utpregede sportstendenser kombinert med kompakte dimensjoner. Den er bare så vidt 4 meter lang på en 235 cm lang akselavstand. Bredden er 190 cm mens høyden (lavden?) bare er 1192 mm.

Spennende grafikk i fronten, uten at det verken distraherer eller er overdrevet, gode flater langs sidene, der blikket trekkes ned, dels på grunn av grafikken, men mest på grunn av de solide liftinntakene foran bakhjulene.

Og bakhjulene kan vi nesten ikke se, bygget inn som de er i det kraftigste hoftepartiet på denne siden av franske Art Deco-karosserier fra 30-årene.

Fullskala
Hele bilen er planlagt med mekanikk og interiør, men det vi fikk i Genève var en kompakt modell i skala 1:1.

De studentene som har samarbeidet om denne kommer fra Tyrkia, Russland, Ukraina, Mexico, Kypros og Argentina – hvilket jo nesten er en bedrift i seg selv.

Og som rettledere har de hatt solide folk som Luca Borgogno, en av toppene hos Pininfarina, og Luigi Giampaolo som til daglig designer Maserati.

Solid hjelp har skolen hatt. Cecomp har bygget modellen og både Pirelli og OZ Racing (de med felgene) har stilt opp.

Den nydelige lakkeringen er også gjort etter hyggelige avtaler av noe som heter GR Painting – et firma som er en av årsakene til at de vakreste konseptbilene fremdeles bygges i Torino.

SE SCORP-ION PÅ VIDEO:

Powered by Labrador CMS