Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911
Singer 911

Luft og kjærlighet

I 1998 var det slutt på luftkjølt Porsche 911. Singer har imidlertid løsningen for deg som vil kjøpe nytt, men fortsatt med en smak av det gamle.

Publisert Sist oppdatert

911-æraen startet helt tilbake i 1963. Sammen med colaflasken er den av de mest kjente profiler i moderne industridesign. Etter som årene har gått har nye generasjoner kommet, med stadig moderniseringer, og i 1998 overtok altså den vannkjølte motoren plassen bak i 911.

Det har vært noen tøffe år for Porsche-puristene å inkludere en bestselgende SUV og en diger firedørsbil for familien. Det er godt det er noen som fortsatt tilbyr det gamle i ny innpakning.

Moderne tolkning
Singer 911 er en moderne tolkning av historiens gateracingversjoner av 911. Selskapet har bestemt seg for å gi sine kunder en bil med klassisk utseende og moderne ytelser.

I praksis betyr det at man trenger en donorbil, det vil si en 911 fra før 1994. Denne strippes helt ned før man bygger den helt opp igjen ved hjelp av store mengder karbonfiber. Resultatet blir selvsagt en bil som både er sterk og lett.

Dermed står man igjen med en bil som ved første øyekast ser ut som en klassiker, men som altså er mer moderne enn noen gang.

Helt fra bunnen.
Alt bortsett fra dørene fjernes, resten av bilen bygges opp igjen av kevlar og karbonfiber. Noe som særpreger Singer 911 er hjulbuene som helt klart har tatt med seg formene fra tidligere 911 RSR og ST-modeller.

Bilen har selvsagt fått moderne frontlykter og en spoiler som bidrar til å redusere løft foran med 12 prosent, og en bakspoiler som på moderne vis løftes ut av karosseriet når man kommer over en viss hastighet, eller trykker på knappen.

Nytt, men gammelt
Innvendig har Singer 911 tatt vare på det klassiske 911 instrumentklusteret. Man har imidlertid erstattet alle instrumentene med nye.

Setene kommer fra Recaro, er utført i karbonfiber og trukket med hud i fargen racing green. Rattet er fra MOMO.
Listen over moderne utstyr inkluderer elektronisk styrt klimaanlegg, navigasjon, iPod/iPad/IPhone-kompabilitet og blåtann.

Luksus eller sport
Singer 911 kommer i to versjoner. Luxury og Touring.

Begge versjonene får en 3,8-liters luftkjølt flat sekser som enten leverer 360 eller 425 hestekrefter og 460 Nm.

Motoren kommer fra 993-serien av 911, men er boret opp til sitt nye sylindervolum.

Kreftene går gjennom en sekstrinns girkasse fra Getrag.

Med en totalvekt på snaut 1100 kilo sørger dette for at 911 Singer gjør sprinten unna til 100 på 3,9 sekunder og skal være god for 270 kilometer i timen.

Regn med at en ferdig bil vil koste deg rundt 2 millioner, ja også noen kroner i avgifter på toppen da.

Powered by Labrador CMS