-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Over toppen
Panamera Turbo S er Porsches nye toppmodell. Her kombineres det ypperste av krefter, eksklusivitet og komfort.
Det er en rå opplevelse å “ta av” med Launch Control i denne bilen. Null til hundre på drøye 3,5 sekunder gjør at du presses inntil seteryggen og føler deg ør i hodet.
Lydbildet fra V8en med biturbo og sportseksosanlegg er en lystig symfoni, enten vi sitter bak rattet eller står på utsiden og beundrer vidunderet.
Selvsagt står utseendet i stil til ytelsene, 20-tommers Turbo II hjul, ekstra bred sporvidde på bakakselen, sideskjørt fra Porsche Exclusive-serien og den store, justerbare hekkspoileren lakkert i bilens farge.
Titan-aluminium
Mens en vanlig Panamera Turbo har 500 hester - mer enn nok for de fleste - har Porsche hentet frem 50 ekstra i Turbo S.
Det har primært skjedd ved modifisering på to punkter – de to turboene har fått turbinblader i titan-aluminium, og motorstyring er modifisert.
De modifiserte turbinene veier halvparten av de originale og gir dermed raskere respons. Det løfter dreiemomentet fra 700 til 750 Newtonmeter.
Velger du “Sport” eller “Sport Plus” i Sport Chrono-pakken, standard i denne modellen, oppnår du 800 Nm i såkalt overboost ved kickdown.
Ytelsene er ikke bare imponerende fra null til hundre, en Turbo S trenger for eksempel bare 2,6 sekunder på å akselerere fra 80 km/t til 120 km/t, og 9,1 sekund fra 100 km/t til 200 km/t. Du tar deg med andre ord kjapt forbi sinker på veien.
Men tross økt effekt bruker ikke Turbo S mer drivstoff enn Panamera Turbo.
Som Panamera Turbo er også S-utgaven utstyrt med PDK dobbelclutch girkasse og aktiv firehjulsdrift som effektivt fordeler kreftene dit de best kan nyttiggjøres. Du bestemmer selv om PDK-kassen skal skifte automatisk, eller du kan gire manuelt via hendler på rattet.
Aktiv
Porsche Active Suspension Management (PASM) består av adaptiv luftfjæring og -dempere. Systemet varierer demperne sømløst i forhold til kjørestil og underlag. Føreren kan selv bruke knappene for å tilpasse bilen til egne ønsker gjennom å velge Comfort, Sport og Sport Plus.
Panamera Turbo S er i sitt ess på Autobahn hvor den virkelig får demonstrert sine fartsressurser.
Vårt eksemplar var utstyrt med keramiske bremser, noe som er betryggende når du plutselig skal få ned farten fra 250 til 90 fordi føreren av et vogntog hundre meter foran deg bestemmer seg for å kjøre forbi en kollega.
Den store bilen oppfører seg også bra på svingete landevei, tatt i betraktning at den veier to tonn. Men når du går fra Panamera til en sportslig 911, merker du at touring-egenskapene er mer fremtredende enn de sportslige. Det skulle bare mangle!
Med en prislapp på nesten 2,7 millioner og maks fartsgrense på 100 km/t, blir Panamera Turbo S et sjeldent syn på norske veier.
Konkurrenter: Aston Martin Rapide, Jaguar XFR, Mercedes-Benz CLS 63 AMG
SE VIDEO AV PANAMERA TURBO S: