-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mercedes SUV i AMG-drakt
Luksuriøse og praktiske Mercedes ML kom nylig på markedet i tredje generasjon. Nå kommer utgaven de mest innbarkede entusiastene venter på.
ML 63 AMG er selve SUV-drømmen for mange. Her får man en praktisk og rommelig familiebil som enkelt tar seg frem til hytta på fjellet. I tillegg har man en potent muskelbil som drar fra det meste ut fra lyskrysset.
LES OM: Ny Mercedes M-Klasse
AMG hevder at det var de som fant opp dette segmentet med høypotente SUVer – jeg er ikke sikker på om amcar-entusiaster er enige i det.
I alle fall kom deres første ML 55 AMG på markedet i 1999 og ble etterfulgt av ML 63 AMG i 2005. Til sammen er det levert over 24.000 AMG SUVer gjennom årene.
Power
Nye ML 63 AMG har en 5,5-liters bi-turbo V8 bensinmotor. Maks effekt er 525 hester og maks dreiemoment 700 Newtonmeter. Dersom du ønsker enda mer, kan du velge å utstyre den med en Performance Pack som øker effekten til 557 hk og dreiemomentet til 760 Nm.
Den ekstra effekten skyldes at ladetrykket økes fra 1.0 til 1.3 bar i den kraftigste utgaven. Dette skal ikke påvirke snittforbruk og CO2-utslipp.
Null til hundre går unna på 4,8 sekunder, mens potensiell toppfart er elektronisk begrenset til 250 km/t.
Bensinsluker, tenker du, men nei. Den skal klare seg med et snittforbruk på 1,18 liter på mila – 28 % mindre enn forgjengeren – på tross av en effektøkning på 15 hk og 70 Nm. Et av elementene i denne sammenheng er en vektbesparelse på 40 kg, selv med høyere utstyrsnivå.
Effektiv transmisjon
ML 63 AMG er utstyrt med en avansert girkasse – AMG Speedshift Plus 7G-Tronic – som fordeler kreftene raskt og effektivt til alle fire hjul, 40:60 foran:bak, gjennom 4Matic permanent firehjulsdrift.
Girkassen har tre modi. Innstilt på C (for Controlled Efficiency) er start/stopp-funksjonen aktiv. Denne gir også myke, behagelige skift og velger et relativt høyt gir for å spare drivstoff. For en mer sportslig kjørestil velger man S for sport eller M for manuell.
Luftfjæring
Den sportslige SUVven er utstyrt med Airmatic luftfjæring som tilpasser seg underlag og kjørestil. Det adaptive dempersystemet leveres for første gang i kombinasjon med et aktivt kurvesystem som sørger for bedre stabilisering.
Standard hjulutrustning på ML 63 AMG er 20-tommers AMG spesialfelger med dekk i dimensjon 265/45 R20. Utgaver med Performance Pack har 21-tommere med 295/35 R21 dekk.
Mercedes ML 63 AMG leveres fra april 2012 med en prislapp på € 108.885 i Tyskland. Ifølge importøren blir norsk pris ca kr 2,2 millioner, hvilket er ca kr 300.000 under dagens pris. Hovedårsaken er omlegging av avgiftssystemet som ikke straffer hestekrefter i samme grad som tidligere.
Sjekk vår avgiftskalkulator her
* med AMG Performance package; ** elektronisk begrenset.