Cadillac XTS
Cadillac XTS
Cadillac XTS
Cadillac XTS
Cadillac XTS
Cadillac XTS
Cadillac XTS
Cadillac XTS
Cadillac XTS
Cadillac XTS
Cadillac XTS
Cadillac XTS
Cadillac XTS

Tre bokstaver, ny Cadillac

DTS het den store Cadillacen som har gått til de evige motorveier. Den nye erstatningen er vist nå og heter XTS. Hvor finner de disse modellbetegnelsene?

Publisert Sist oppdatert

Hva var galt med Eldorado, Biarritz, DeVille, Fleetwood, Seville, og alle de andre gode, klassiske Cadillac-navnene? Til og med Evoq var et navn som det går an å huske, og å assosiere noe med – og det er ikke lenge siden det navnet var i bruk.

Men nå skal det av en eller annen grunn være tre-bokstavers kombinasjoner uten noen åpenbart innbyrdes forbindelser eller logikk.

Det vil si med ett unntak: BLS husker jeg, det var en Europa-Caddy utgave av en Saab sterkt promovert av GMs Bob Lutz slik at initialene bare sto for Bob Lutz Special.

Glem det, de som synes bilen er interessant vil sikkert klare å huske XTS.

Den er en utvilsom Cadillac som følger det designspråket de av en eller annen grunn kaller ”Art and Science” men som i stor grad kan beskrives som barberbladskarpe origami-detaljer her og der.

Noen liker det, andre ikke, men det er ikke tvil om at man ikke er i tvil om hva dette er.

Denne nye modellen, som nettopp har debutert i Los Angeles, har også den fremtidige utgaven av Cadillacs klassiske kromgrill – som vi nok skal se videreført på kommende modeller.

Femmeterogtretten lang og med en akselavstand på tohundreogåttito er mål som forteller at dette er en skikkelig limo – og det skal den jo være. Den er p.t. nobelmerkets flaggskip og sørger for at i baksetet har du 10 cm mer benplass enn i en 5-Serie og fem mer enn i en A6.

Over 500 liters bagasjerom er på nivå med de store europeerne, 7-Serie og A8 og slike. Det betyr ganske enkelt at dette er en komfortabel femseter, også dersom alle fem skal ha med bagasje.

Det er også hyggelig at designerne har fått lov til å fylle opp dette store volumet med skikkelige 20-tommers hjul. På bildene står den i hvert fall veldig bra.

Innvendig er det selvfølgelig masse komfort og lux. 12,3-tommers LCD-skjerm er ganske stort, og den gir deg anledning til veldig gode konfigureringsmuligheter.

Det ser man på mangel av innvendig rot, på midtkonsollen er det bare syv brytere til sammen – tre av dem er kun for audio-kontroll.

Berøringsskjermen tilhører en ny generasjon. Den merker hvem som er i nærheten, den reagerer på vedkommendes stemme og den reagerer på bevegelser uten berøring. CUE heter systemet, Cadillac User Experience.

Haldex leverer firehjulsdriftsystemet – for dem som ønsker det, og chassiset inneholder det ganske avanserte HiPer Strut opphengningen foran, med luftfjæring bak og magnet-dempere rund baut, der magneter påvirker jernspon for å endre demperegenskapene.

Det virket glimrende på hårete Corvette, det burde virke her også.

3,5-liters V6 med 300 hk ved nesten 7000 omdreininger høres ut som den heller i retning av sportslig. En sekstrinns Hydra-Matic gir deg flere muligheter til å velge kjøre-temperament.

Sikkerhetsdetaljer fyller en lang spalte, med kort- og langsynt radar som jobber både med fartsholder og med en alarmfunksjon som forbereder det hele på at dette kan komme til å smelle.

Head up-display var det amerikanerne som fant opp, og 360-graders dødvinkelvarsel er også blant de selvfølgelige finessene.

Bilen er nesten i produksjon allerede. På vårparten vil den finnes i nordamerikanske forhandlerlokaler.

Powered by Labrador CMS