Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera
Hyundai Azera

Azera, hva er de’a?

En av de nye bilene i Los Angeles, som vi vil få minimal kontakt med, er Hyundais Azera.

Publisert Sist oppdatert

Azera-modellen har eksistert en fem års tid, nå er det på tide med en oppfriskning. Dette er en bil i det som er amerikanske mellomklasse – Buick LaCrosse er en typisk konkurrent, Ford Taurus, eller Toyotas Avalon – som vi heller ikke kjenner noe særlig til.

Solide besteborgerlige transportører med en eim av overklasse, komfort og kanskje til og med litt luksus, men egentlig snusfornuftig, akkurat som en leilighet med to bad er snus-fornuftig selv om du egentlig godt kunne klart deg med mindre.

Nå ser det vel ut på salgstallene som om Azera har levd i skyggenes dal siden USA fikk den som en 2006-modell. Genesis, Sonata, ja til og med Veloster har vakt mer interesse, men tro ikke at Hyundai gir opp for det.

Det er lenge siden de satte i gang sitt 24/7-program – det skulle indikere 7 nye modeller i løpet av 24 måneder. Nå er det over, løftet er holdt, Azera er ny modell nummer 7.

De som kom forut for denne var Tucson, Sonata, Equus, Elantra, Accent og Veloster, men det er opplagt at den Hyundaien markedet virkelig venter på, er den kommende Elantra Coupé – men da er vi inne i en ny tidsregning.

Karosseriet på denne nye OBOS-pluss modellen er formgitt etter selskapets ”Fluidic Sculpture” designspråk. (Hvorfor MÅ bilprodusentene absolutt kalle designretningene sine noe underlig og ubegripelig? Hadde det ikke vært bedre å tegne vakre karosserier?)

Kileformen er bra, den lave fronten er slett ikke gal, rett bakfra er den heller ikke så verst, men det er noe med der taket møter hekken hvor det skurrer. Litt for masete kanskje?

Det kommer garantert ikke til å plage kundene, den er mer levende enn både GMs utgaver og Toyotaen.

Med den forrige modellen reklamerte Hyundai at innvendig var den større enn det meste. De går ikke like hardt ut nå, men forsikrer at dette er rommelig og komfortabelt.

Motoren er en V6 på 3,3 liter, som Hyundai skryter av er den minste i segmentet.

Nesten 300 hester ved langt over 6000 omdreininger ligger imidlertid i toppsjiktet og forklares blant annet med et nytt innsprøytningssystem på mer enn 2.200 psi og et kompresjonsforhold som er satt opp fra 10,4 til 11,5:1, pluss selvfølgelig alle variable-muligheter som finnes i boka.

Seks trinns automat og meget akseptabelt forbruk.

Akselavstanden er på 285 cm, og totalt måler Azera 10 cm under 5 meter. Bredden er ikke enorm, 185 cm før speil. Vekten fortjener også oppmerksomhet: Litt over 1600 kg er langt under konkurrentene.

Ikke noe oppsiktsvekkende, verken ved opphengning, bremser eller elektroniske assist-program. Ni airbags, og nykonstruerte seter som eliminerer behovet for aktiv hodestøtte er blant sikkerhetsdetaljene som er listet opp.

Men som sagt, kjedelig eller spennende, vi kommer ikke til å få noen følelse. Men det er mange nok innsalg av sånne som dette som gjør at konsernet sakte og sikkert jobber seg opp til å bli blant verdens tre største bilprodusenter.

Hvem skulle trodd det for noen år siden …?

Powered by Labrador CMS