Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0
Et sjeldent syn - 3 stk. Porsche 911 GT3 RS 4.0 samlet hos Porsche Center Oslo for en kort periode
Foto: Thomas Holm
Porsche 911 GT3 RS 4.0
Foto: Thomas Holm
Porsche 911 GT3 RS 4.0
Foto: Thomas Holm

Racerbil på skilter

For hardcore Porsche-entusiaster er 911 det naturlige valget. Men ikke nødvendigvis den nyeste modellen.

Publisert Sist oppdatert

Bernhard Haukali er Porsche-entusiast på sin hals.

De av Bils lesere som har hengt med noen år, vil huske vår reportasje fra Nordsløyfa i nummer 12-2008 der vi koste oss med Haukalis knallrøde 911 Carrera 4S på den legendariske banen.

Men nå har han skaffet seg enda råere utstyr – trolig blir dette den eneste av slikt slag på norske skilter.

Oppvokst på bane
Bilen er en 911 GT3 RS 4.0 utstyrt med den råeste sugemotor noensinne produsert av Porsche, med hele 500 hester. Den er basert på løpsbilen GT3, men typegodkjent slik at den kan kjøres på vanlig vei.

Utstrakt bruk av karbonfiber og plastvinduer sørger for en vekt på 1360 kg. Dermed skal hver av de 500 hestene bare skyve 2,72 kg. Der ingeniørene har måttet foreta et kompromiss mellom sport og komfort, har de gått for den mest sportslige løsningen.

Når man fyrer opp motoren låter og lukter det som på racerbanen. Spesialutgaven er bygget i 600 eksemplarer og sørger for at “gamle” 911 (997) går ut av produksjon med flagget til topps.

Haukali er en meget entusiastisk og rutinert sjåfør som har kjørt hundrevis av runder på Nordsløyfa siden sitt første møte med den legendariske banen i 2002.

Alle gode ting er tre
Porsche har vært drømmebilen siden guttedagene. Han realiserte drømmen første gang i 1999 – da med en blå Carrera (type 996) som ble benyttet som hverdagsbil i seks år.

- Da 997 kom på markedet syntes jeg den var mye finere enn 996, og jeg gikk til anskaffelse av en rød Carrera 4S med masse utstyr som jeg nå har hatt i seks år.

- Egentlig er jeg strålende fornøyd med den bilen, så jeg hadde ingen planer om å bytte den inn. Men da jeg fikk høre om denne spesialmodellen i fjor sommer, ble jeg helt hekta, sier Bernhard Haukali

Men det skulle vise seg å bli svært vanskelig å oppfylle drømmen.

- Jeg tok umiddelbart kontakt med Porsche Center Oslo for å sjekke mulighetene, men de fikk kun to biler, og begge var solgt til kunder som skal ha dem i Tyskland.

- Jeg fikk et tips om at TechArt hadde et par biler, men disse ble snappet rett foran nesa mi. Til slutt måtte jeg innse at alle 600 eksemplarene var solgt og gi opp prosjektet, sier Haukali.

Harryhandel
Men når man har kjørt Porsche på Nordsløyfa noen ganger, opparbeider man seg et stort kontaktnett med likesinnede. Gjennom en Porsche-kollega fikk Bernhard vite at en svensk kunde hadde trukket seg i siste liten, den dagen spesifikasjonene skulle sendes til fabrikken.

- Jeg hadde allerede laget en oversikt på hva jeg ønsket av utstyr og oversendte denne sporenstreks sammen med et depositum til Porsche-forhandleren i Kalmar, sier Haukali.

- Dermed kunne drømmen realiseres likevel. Det eneste som gjensto nå var å overbevise kona om at dette var et fornuftig kjøp, sier Haukali som kastet seg inn i harde forhandlinger på hjemmefronten.

Venter på våren
27. januar kom eksemplar nr. 536 av 600 til Porsche Center Oslo hvor den blir stående til påske. Da drar Bernhard på sin første tur i ny bil, og selvsagt er målet Nordsløyfa ved Nürburgring.

- De siste årene har jeg deltatt på kurs i regi av Porsche, og det er langt mer givende enn å kjøre under åpne dager hvor man treffer alt fra hissige motorsyklister til bobiler og busser på Ringen.

- I år skal jeg delta på et kurs i regi av svenske Gran Turismo Events i påskeuka, og du kan tro jeg gleder meg til å debutere i den nye bilen, smiler entusiasten.

Mange vil nok stusse på at han velger å kjøpe siste utgave av 997 i stedet for en splitter ny 991 som nettopp er lansert.

Sport fremfor komfort
- For meg var det helt uaktuelt å kjøpe 991. Jeg liker 997 bedre, og tror komfort er mer vektlagt enn sport i den nye modellen. Det passer ikke meg. Derfor har jeg valgt en spesialutgave hvor nettopp de sportslige sidene er mest vektlagt.

- Dessuten vil det ta flere år før de mest sportslige utgavene av 991 kommer på markedet, og det har jeg ikke tid til å vente på. Jeg begynner tross alt å bli gammel, sier den fornøyde Porsche-eieren.

Fakta Porsche 911 GT3 RS 4.0

Motor:

6-sylindret boxer sugemotor, 3996 ccm

Effekt:

368 kW (500 hk) v/8250 o/min,
460 Nm v/5750 o/min

L/B/H:

446/185/128

Akselavstand:

235,5 cm

Egenvekt:

1360 kg

Bagasjerom:

Uinteressant

0-100 km/t:

3,9 sek.

Toppfart:

310 km/t

Snittforbruk:

1,38 l/mil

CO2:

326 g/km

Pris:

kr 3.021.900 (herav avgift kr 1.170.465)

Powered by Labrador CMS