-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Verdens styggeste bil?
Det er ikke ofte en bil vekker så sterke følelser som den spesialmodellen McLaren tok med til Pebble Beach. Nettet flommer over av meninger, de fleste rabiat negative.
X1 heter en svart Batmobil-marerittaktig bil som McLaren viste frem på overklassebil-weekenden på Pebble Beach. Det blir visstnok siste gang vi får se den også.
Den er bygget på spesial-bestilling fra en ganske målbevisst kunde, og – som mange minner om på nettet – mye penger kan ikke alltid kjøpe deg god smak.
Den navnløse kunden har allerede en bil eller to, blant andre en McLaren F1, en Mercedes-Benz SLR McLaren og en av de nye 12C-modellene, og nå ville han altså ha noe helt unikt. Det kan vi være enige om at han fikk.
Historien er at han hadde faktisk bestemt seg for det før den første 12C overhodet var vist, og han tok tidlig kontakt med McLaren-sjefen, Ron Dennis, for å diskutere ønskene sine.
Designsjefen, Frank Stephenson, tok en tur til denne kunden, og etter et tre timer langt møte, forteller Frank, satt de igjen med et ganske uklart bilde av hva han egentlig ønsket.
«Tidløs og klassisk eleganse» var bare noen av stikkordene. Og som hjelp til inspirasjon satt han igjen med linjer fra en Facel Vega, en Chrysler d’Elegance fra Ghia (1953), en 1959 Buick Electra, en Mercedes 540K og en Citroen SM.
For meg høres dette ut som tidenes elendigste cocktail.
Og enda var ikke det nok. For det var litt arkitektur-inspirasjon inne i bildet også, et par Guggenheim museer, en Airstream camper, en klokke fra Jaeger LeCoultre, en Mont Blanc penn og et flygel. I tillegg til en aubergine!
Det er åpenbart at her snakker vi om et ganske eksklusivt betalingskort – av den typen man ikke sier nei til, uansett.
Godt fundament
To interessante ting her. For det første så Frank Stephenson at de kunne bygge omtrent hva som helst rundt det geniale kullfiberarmerte monocoque-senteret som er basis for 12C-modellen.
For det andre at de klarte å gjennomføre jobben uten å øke vekten i forhold til originalen – på tross av økte dimensjoner.
2097 mm bred er 188 mer enn 12C, og 4658 mm lang er litt mer enn 10 cm over utgangspunktet. Samme høyde, 1200 mm, og samme vekt: ca. 1400 kg.
I designavdelingen hos McLaren jobber det en morsom koreaner, Hong Yeo. Han gikk ut som beste elev fra Royal College of Art i 2009 med en smart modulbil han kalte VW Concerto. Basert på et Lego-prinsipp ved at du startet med verdens enkleste bil.
(saken fortsetter under video)
Lego
Men etterhånden, som behovet økte og økonomien din ble bedre, kjøpte du nye «brikker» og økte akselavstanden, eller fikk på et tak, eller la inn en ny motor – en bil som lot seg bygge ut med elementer som passet perfekt uavhengige om utgangspunktet var en uke eller 20 år gammelt.
Han hadde åpenbart evnen til å tenke annerledes, så det var vel derfor han ble overlatt dette underlige ønsket og måtte få en form på det. Og akkurat det ble ikke enklere da det også ble lagt til et svart/hvitt bilde av Audrey Hepburn i inspirasjonssamlingen!
Lang prosess
18 måneder og flere modeller tok det før kunden ga grønt lys. «Vi hadde tenkt å gjøre det hele digitalt, men kunden insisterte på skikkelige modeller slik at han kunne føle på dem og finne om det virket riktig».
Deretter var dette som å utvikle en helt ny modell. Siden alt var spesialbygget var det nødvendig med homologering av alle komponenter, for denne bilen skulle på skilt.
Det tok faktisk 30 måneder å bygge den – selve konstruksjonsprosessen startet før man var blitt enige om hvordan den skulle se ut.
Den gjennomgikk et fullskala aerodynamisk beregningsprogram og den ble skikkelig testet – over mer enn 1000 km. Men det virker allikevel som om McLaren er litt reservert i forhold til resultatet.
I meldingen som ble distribuert på Pebble Beach står det for eksempel om «over-the-shoulder-rails» (de metallstripene som starter helt i fronten, følger skulderlinjen og ender bak bakruten) og det følges av «som spesifisert av kunden» i parentes, akkurat som de vil presisere at dette ikke er deres skyld.
Hva jeg syns om den? Jeg er egentlig litt begeistret, fordi den er så sinnsykt annerledes. Den ser ut som noe George Barris foreslo for en fremtidsfilm for femti år siden, men som ble refusert av produsenten fordi den var for vulgær.
Og helt genuint liker jeg den tunge hekken der bakhjulene er tildekket som på en gammel Hudson eller på en av de mer ekstreme custom-bilene i dag.
Jeg er helt enig – pen er den ikke, men oppe i all den perfekte Pebble Beach klassiske harmonien må den virkelig ha gjort inntrykk. Jeg tolker bilen som et skikkelig «up yours» fra en milliardær-punk til alt det skikkelige borgerskapet på plenen der.