Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type

Sporty Jaguar F-Type

Endelig en skikkelig sportslig Jaguar igjen! Onsdag dro Jaguar lakenet av sin nye F-Type i Paris. Toseters cabriolet i første omgang, coupé kommer senere.

Publisert Sist oppdatert

Jaguar hadde valgt det staselige Musée Rodin i Paris som kulisse for lanseringen av sin nye sportsbil i går. Toseters F-Type Convertible med bakhjulsdrift.

Tre modeller er spesifisert: F-Type, F-Type S og F-Type V8 S. De to førstnevnte har en 3,0-liters kompressormatet V-sekser under panseret, med henholdsvis 340 og 380 hester.

495 hester
V8 S-utgaven kan slå i bordet med en nyutviklet 5,0-liter som yter 495 hester. Dreiemomentet er respektable 625 Nm mellom 2500 og 5500 o/min.

Det har kanskje bare akademisk interesse, men toppfarten er elektronisk begrenset til 300 km/t. Sprintøvelsen fra null til hundre gjøres unna på 4,3 sekunder.

Nykommerens vitale mål for henholdsvis lengde, bredde og høyde er 447, 192 og 131 cm. Om vi sammenligner med Porsche 911 Cab er F-Type 2 cm kortere og høyere, men hele 12 cm bredere!

Akselavstanden på F-Type er 262,2 cm, mot Porsches 245 cm, så her snakker vi virkelig om et hjul i hvert hjørne.

Utseendet er inspirert av konseptbilen C-X16 som ble vist i fjor, og betegnes av designdirektør Ian Callum som «et nytt designspråk for Jaguars sportsbiler».

Èn pluss èn
Konstruktørene har i stor grad benyttet aluminium i så vel karosseri som hjuloppheng foran og bak. I den asymetriske kupéen, som betegnes «èn pluss èn», er sjåføren satt i fokus for å understreke både kjørefølelsen og et tydelig sportslig preg.

I Storbritannia, der de første kundene får sine biler levert sommeren 2013, starter prisene på 58.500 pund. Toppmodellen starter på 79.950 pund.

Powered by Labrador CMS