Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note

Note til høsten

Nissans nye Note skal lanseres, ikke veldig overraskende, i Euro-utgave på Genève-utstillingen. Her er de første egenutløste fotografiene av den.

Publisert Sist oppdatert

Akkurat denne var ny: Underskrive på et meget strengt dokument at vi ikke skulle nevne et ord om en bil som ble vist i Japan i juli i fjor, før nå. Deretter reise til Frankfurt, og så langt ut på landet, skikkelig langt, for å bli dekantert utenfor et stort fotostudio som inneholdt en hvit og en lett bronsepreget ny Note.

Bare den hvite hadde tilgjengelig interiør.

LES OGSÅ: Invitasjon fra Nissan

Her skulle vi, de eneste i Kongeriket, få anledning til å studere og fotografere nykommeren.

Greit nok det, selv om en hvit bil i et hvitt studio sjelden blir det mest dynamiske du har møtt i to-dimensjonal presentasjon. Det hjelper litt dersom den heller mot det rødlige, i hvert fall hvis vi snakker en litt spenstig design.

Nå var problemet det at noen presentasjon var ikke tilgjengelig.

Riktignok fikk vi vite at her er det en rekke sikkerhetssystemer som vi for første gang vil finne i en B-segment bil, vi hørte om både en 1,2 liters kompressormotor og en CVT, om et smart kamera montert bak som først ble spylt med varmt vann for at linsen skal holdes ren, og deretter tørket med et målrettet støt av komprimert luft – og vi erfarte selv at innvendige plassforhold var formidable.

Dessuten fikk vi vite målene (410 x 170 x 154 cm), men vekten er fremdeles et ukjent tema.

Og spørsmål om for eksempel hvem som leverer kjørefilavvikervarsleren – om den kommer fra en japansk eller europeisk underleverandør – var det nok ingen som visste. Ikke at det var viktig å få med den slags informasjoner hjem heller, akkurat nå.

Dette var en så statisk visning som det var mulig å få den, og bilen kommer ikke til Norge før senhøstes (takk og pris ser det ut til at vi her har en produsent som har bestemt seg for å markedsføre bilen mot en målgruppe som består av «moden ungdom» - altså ikke en hysterisk jakt på den delen av befolkningen som verken har førerkort eller lyst til å bruke spenna på en ny bil).

Men det som hadde vært viktig, for Nissans del i hvert fall, hadde vært et budskap om at bilen ikke var kjedelig. Jeg tenkte med meg selv at det er mulig at den nye Mercedes S-Klasse ville bli enda kjedeligere, men at jeg ikke ville vedde på det.

Og når jeg er inne på slike tanker hjelper det å ha en designer i nærheten som entusiastisk og med følsomme fingre og beskrivende armbevegelser og et energisk kroppsspråk, kan fortelle deg hva de har gjort denne gangen, og hvorfor.

Svært ofte kommer man klokere ut av en slik sesjon, og nesten alltid blir man litt overbevist om at SÅ kjedelig var den i hvert fall ikke.

Her fantes ikke en designer så langt øyet rakk. Den nærmeste jobbet nok for Hyundai ved Rüsselsheim, og ville vært til liten hjelp her.

Så jeg har fremdeles en følelse av at nye Note kanskje ikke er blant de mest spennende – men det er jo heller ikke nye Golf, og ingen klager på salgstallene der.

Så da måtte jeg nøye meg med bil, noen spot’er som props, her og der dukker en intetanende kollega opp og liver opp bildet litt (de fleste jobbet grav alvorlig for å skape de flateste studiobilder verden til nå har sett), og da jeg til slutt fant et par glass med ganske doven Sekt som jeg kunne bruke som kunstferdige fotoprops (Man Ray, eat your heart out), og plutselig var ikke dagen spolert allikevel.

PS!
Nå er det veldig sannsynlig at Nissan ikke ønsker å presentere den nye Note som noen spennende bil. Du finner en presentasjon på YouTube der Notes sjefdesigner, Atsushi Maeda, sitter musestille i en stol i seks minutter og forteller, på japansk, hvorfor bilen er blitt som den er blitt.

Så langt – etter 6 måneder – litt over 300 visninger! Overraskende mange innholdet tatt i betraktning, spør du meg.

SNURR VIDEO:

Powered by Labrador CMS