Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour
Giugiaro Parcour

Gallardo for ørkenen

Italdesign slo til med en av de få overraskelsene på VW-Gruppens Power-demonstrasjon i forkant av Genève-utstillingen.

Publisert Sist oppdatert

De som holdt ut den endeløse forestillingen der den ene pompøse selvfølgeligheten slo i hjel den andre, fikk et kjapt blikk på hvordan Italdesign og far & sønn Giugiaro oppfattet at en Lambo Gallardo kunne videreutvikles.

De som ventet til dagen etter, og besøkte standen, fikk også med seg en hvit utgave av den samme. Men i motsetningen til den røde hadde den hvite blitt kvitt taket også. Men ikke bare taket - alt som kunne oppfattes som vegger mellom maskinavdelingen og fører og passasjer, var også fjernet.

Det fantes altså ikke antydning av filter mellom deg og det som er ganske morsomt i en slik bil. Særlig når det staves V10.

Parcour hadde italienerne døpt denne spesialmodellen – et ord franskmennene i sin tid innførte i forbindelse med en ny slags bevegelsessport der poenget er å bevege seg så kjapt, men tilsynelatende anstrengelsesløst, fra A til B som mulig.

Akkurat det er formålet her også. Gjennom snø og is, gjennom sørpe og sand – både transmisjon, motorstyring og – ikke minst – suspensjon gir deg muligheter til å innrette deg etter forholdene.

Fjæringen er riktignok beskrevet så komplisert, at i den formen kan den umulig virke. Poenget er bare at man bruker en push-rod opphengning der servomotorer kan regulere høyden over marken fra normal til veldig unormalt høy (33 cm på 22 tommers hjulene)

Det jeg liker best med disse to designstudiene er at de viser hvordan ting kan gjøres.

Mens Lamborghini altså debuterer sin Veneno www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=40597, som i min bok er det mest vulgære ever (jeg får en følelse av at dersom man spør Lamborghinis designsjef, Filippo Perini, om hvor mange flere rette linjer, skarpe trekanter og hexagoner man kan hive på en bil – hadde han svart at «jeg tror jeg skal få plass til enda noen flere») har Italdesign-gutta vist at det går an å oppgradere en Lamborghini ganske smakfullt.

Riktignok har denne modellen et forsiktig preg av «russisk designstudent», men ikke så mye at den blir latterlig. Selv om noen nok fremdeles vil kalle den kontroversiell.

Men det hører med til historien at tyskerne er i ferd med å overta Italdesign helt, og jeg ser slett ikke bort fra at det allerede er en russisk designstudent eller tre på plass i Torino.

Det er ikke mye som avsløres hva angår spesifikasjoner. Men 550 hk fra 5,2-liters motoren, holder i hvert fall til å gi den 3,6 sekunder på å nå 100 – i nedre avfjæringsposisjon går jeg ut fra.

Om fem år kan Italdesign feire 50-års jubileum. Jeg håper de allerede nå begynner å tenke på hva de kan gjøre for å minne oss om at aldri har noe designfirma vært sterkere. Det er bare, dessverre, en stund siden.

PS!
Det kan godt hende at Veneno betyr det Lamborghini hevder: en muggen og grinete entrecote-kandidat med blod på hornet. For alle spansktalende jeg har snakket med betyr Veneno en dødelig gift på linje med kvikksølv eller arsenikk. Lykke til dere tre som skal ha hver deres.

Powered by Labrador CMS