-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hekk-show
Audi har vist oss mulighetene for ny bakende-dekorasjons-lyssignal-giving. Overbevist? Ikke akkurat.
Midt i seksti-årene dukket Karl Evang, helsedirektør og derfor av en eller annen grunn meningsberettiget, opp med et forslag om «tydeligere» signaler fra bilene.
Det var på denne tiden han som en av de aller tidligste begynte å ane at dop begynte å bli et problem, og så ganske klart hvordan det utviklet seg med både brukere og selgere – kanskje han burde holdt seg til det temaet?
Han klarte ikke å vekke et kjempe-engasjement for dette problemet, men trafikkideen hans fikk en kort tid støtte fra daværende direktør i NAF. Men han var en mann som også gikk offentlig ut og sa at vi hadde for mange bilmerker og -modeller på det norske markedet. Den stakkars forbrukeren hadde for mye å velge mellom.
Men det var baklysene hans det skulle dreie seg om. For han hadde fått den glitrende ideen at dersom baklysene på en bil var bygget opp som et trafikklys ville vi spare mange ulykker og liv.
Grønt lys så lenge du var på gassen, gult når du slapp gassen og flyttet foten, og rødt – med økende intensitet – når du bremset.
Og grunnen til at dette skulle dreie seg om Evang og bremselysene hans er at nå har Audi kommet opp med en annen ganske whacky hekk-ide. Mest for å vise hva som er mulig – heldigvis, ikke så mye for å fortelle at vi snart kan vente oss enda mer å glane på langs landeveien.
Vi snakker om en blanding av belysning og signalisering og dekorasjon. Det er OLEDer som brukes, organiske lysdioder med andre ord, i en konsept-utgave som Audi kaller Swarm.
Greia er at de har plassert en slags flatskjermer der hvor baklysene vanligvis befinner seg, og via disse kan OLEDene levere en rekke forskjellige budskap.
Avhengig av farge og form og mengde og bevegelse kan de antyde fart, eller hvordan andre trafikanter oppfører seg, eller hvordan veien ser ut fremover. Eller simpelthen at «nå har jeg tenkt å ta neste til høyre». Retningslys som det også heter.
Audi beskriver lysshowet sitt som «en stor sømløs lysflate, med utallige små lyspunkter som flimrer, nesten som en stor fiskestim»
Problemet er selvfølgelig at slike kunstferdige lysdisplay sannsynligvis vil vise seg å være til mer distraksjon enn nytte. Så vi bør vel kanskje til en viss grad håpe at lysregler for motorkjøretøy fortsatt holdes ganske restriktive.
Dermed holder Audi seg kanskje på matta så vi slipper å se betaversjon 0.2 «Nordlys over Karasjok» eller 0.3, «Rasende bi-sverm».