Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z
Renault Twin'Z

Renaults nye møbel

Stadig flere bilprodusenter oppdager at Milano og møbler er det perfekte miljø for en litt spesiell lansering. Renault er blant nykommerne, men sånn som de kommer!

Publisert Sist oppdatert

Som sagt – det er møbelmesse i Milano. Det er lanseringer og partyer overalt, og slett ikke alt – snarere tvert i mot snart – dreier seg om møbler.

Nå har endelig også Renault oppdaget at de har noe her å gjøre. Mandag presenterte de nemlig en konseptbil som nok kommer til å gi gjenlyd.

Twin’Z heter den – på en måte rimer det på pinsett, selv om jeg ikke tror at det var det som var meningen. Og har et navn som grenser inn på det samme påtatte idioti-området som for eksempel cee’d, eller up!

Det er et element til som bør tas med, før jeg begynner å bli bare positiv. Det har vært en rekke eksempler på at bilprodusenter, som et rent stunt, har bedt berømte folk utenfra, arkitekter, motefolk, designere, være med på å tegne en bil.

Fra Fiorucci eller Gucci som har dekorert bilinteriører, til Frank Gehry (arkitekt) som skulle hjelpe GM og Marc Newson som hjalp Ford (sjekk ut 021C for eksempel) – resultatene har sjelden vært vellykkede.

Antakelig, som et slags alibi for å stille ut i møbeluka i Milano, har Laurens van der Acker, Renaults designsjef, bedt en ekstern om hjelp til denne bilen.

Han gikk til Ross Lovegrove, produktdesigner og kjent for noen ganske rå innredninger – og engelskmannen får all kred’en for denne bilen. Jeg har imidlertid meget vondt for å se at det er noe her som ikke Renaults egne folk kunne klart.

Men, det er klart, det hjelper sikkert å ha en stjerne på plass i Milano. Hvem kjenner vel Raphaël Linari (Renaults eksteriøransvarlige på dette prosjektet) i dette miljøet? Nevn Ross Lovegrove, og han har samme standing som en Zaha Hadid eller Philippe Starck. Og dermed er antakelig bilen også akseptert.

Det som er veldig spesielt med dette prosjektet er bruk av lys, både innvendig og utvendig – og jeg kan forsikre at det er ikke først og fremst for å se fotgjengere eller finne frem på regnvåte veier at lys-makerne har jobbet på spreng her.

La meg si den sånn – hadde denne bilen vært hengt opp på Karl Johan, så hadde Oslo-boerne aldri før sett mer fantastisk lysreklame-effekt. Selv laserfolkene til Röyksopp ville hatt problemer med å matche dette.

Jeg skal ikke beskrive det, jeg lar bildene fortelle historien. Jeg skal heller ikke forsøke å beskrive hjulene, for eksempel. Fantastiske som de er. Ta en titt på bildene.

Men jeg kan applaudere interiøret. Null dashbord, et slags ratt, seter som virker som de svever. Dører som åpner hele kupeens lengde. Luftig, minimalistisk, innbydende kan vi trygt kalle det.

Men det jeg bør nevne er at jeg tror bilen er mye mer alvor enn det kan virke ved første øyekast. Dette er en el-bil, men når jeg blir fortalt at den har hele drivpakken bak, og bakhjulsdrift, begynner jeg å spisse ører.

Det har lenge vært snakk om en stor Smart og en liten (X-klasse) Mercedes. Som de ikke har noe grunnlag for å bygge, men som passer perfekt oppå en ny kompakt plattform Renault holder på å utvikle. Der bakhjulsdrift og hekkmotor har vært en vesentlig ingrediens i ryktet.

Jeg ser ikke bort fra at det egentlig er den møbeltrynene i Milano står og beundrer når de er innom Triennalen i løpet av messeuken. (Der vi forresten finner noen gode eksempler på ting fra noen norske designfavoritter også, Stokke Austad sammen med Andreas Engesvik viser sine ting der i år).

Og derfor kan det være mer enn vanlig interessant å fortelle litt om hvor liten den egentlig er denne nydelige salongen på hjul. 363 cm lang, 171 cm bred og 151 cm høy med en akselavstand på 250 cm. Jeg sa jo den var kompakt.

I denne utførelsen, med en 50 kW elmotor og en del litium-ion batterier har den en toppfart på 130 km/t og en rekkevidde på 160 km. Men det er ikke noe som sier at det ikke skulle være plass til en kompakt forbrenningsmotorenhet nedi der heller.

Hjulene er noen spesielle 205/40 R 19 Michelin-dekk, og en detalj jeg liker spesielt godt: justerbare Öhlins dempere. Samsung har hjulpet til på interaksjonsdesign – deilig for en gangs skyld å slippe å høre at man bare kan klipse en iPad på plass.

Vår gamle Saab-venn, Anthony Lo har forresten, selvfølgelig, vært sterkt involvert i hele denne bilen. Han er jo blitt Renaults toppdesigner eksteriørt, og har svært meget å gjøre med selskapets fremtids- og konsept-design.

Powered by Labrador CMS