Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante
Aston Martin Vanquish Volante

Aston Martins åpne drøm

Aston Martin Vanquish er den ultimate drømmebilen for flere enn meg. Drømmen blir ikke mindre når Vanquish Volante nå presenteres.

Publisert Sist oppdatert

Det er få biler som appellerer til så mange av sansene mine som Aston Martins sportsbiler. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene, enten det gjelder design, konstruksjon eller materialvalg.

I fjor høst gjenoppsto Vanquish-betegnelsen på deres nye coupé, og nå følger den åpne utgaven – Vanquish Volante. Dette er britisk 2+2-seters sportsbil på sitt aller ypperste.

Den drar nytte av all utvikling som lå til grunn for Vanquish coupé, og byr i tillegg på den helt spesielle opplevelsen som takløs kjøring byr på. Den benytter tilsvarende 6,0-liters V12-motor som coupéen, og ytelsene er så godt som identiske.

Kropp i karbonfiber
Vanquish Volante er ifølge Aston Martin første helkledde karbonfiberbil i deres hundreårige historie. Samtidig er dette den stiveste av alle Volanter. En ny trelags kalesje bruker bare 14 sekunder på å folde seg sammen og forsvinne ned i et dedikert rom i hekken.

Interiøret er utført i autentiske og eksklusive materialer – her er det eksklusivt skinn, ekte metall i brytere og børstet metall i pyntelister.

Hvert panel i karosseriet er utført i karbonfiber, ikke bare på grunn av materialets styrke og lave vekt, men også fordi det er fleksibelt å forme. Dette reduserer ikke bare massen, men gjør også at man kan benytte færre komponenter og dermed oppnå færre skjøter.

Nå er ikke bagasjerommet det mest interessante på en sportsbil, men Vanquish kan skryte av en kapasitet på 279 liter som er 50 prosent mer enn forgjengeren, DBS Volante.

Intuitivt
Senterkonsollen er blant det mest spesielle i interiøret. Konstruksjonen er intuitiv for både sjåfør og passasjer gjennom smart plassering og logisk betjening.

Bryterne er i glass med bakgrunnsbelysning og haptisk feedback – berørings-teknologi som er mer vanlig i moderne telefoner og nettbrett.

Direkte arv fra superbilen One-77 er elementer som start-knapp og girvelger i glass. Infotainment-systemet er helt nytt og mer brukervennlig enn i tidligere modeller – det mest avanserte i noen Aston Martin.

V12
Under panseret i karbonfiber finner vi siste generasjon AM11-motor – en normalt pustende V12 med 6-liters slagvolum. Den driver bakhjulene gjennom en Touchtronic 2 6-trinns automatgirkasse og leverer i tillegg til plenty av muskler et magisk lydbilde.

Maks effekt på 573 hestekrefter kommer til sin rett ved 6750 omdreininger mens maksimalt dreiemoment er 620 Newtonmeter ved 5500 o/min. Overført til ytelser gir det null til hundre på 4,1 sekund og potensiell toppfart på 295 km/t.

Dynamikken er fintunet gjennom kalibrering av dempere og nye fjærer for å gi samme presise følelse som i Vanquish coupé, godt hjulpet av store anstrengelser for å holde vekten på et minimum.

Balansert
Kombinasjonen vektkontroll, nesten perfekt 51:49 vektfordeling mellom akslene, en kraftig V12-motor og en sportstunet 6-trinns girkasse, gjør at Vanquish Volante er like attraktiv å kjøre som den er lekker for øyet. Spesielt har man jobbet for å redusere vekten utenfor akslene.

Et stort antall elektroniske hjelpemidler, som DSC (dynamisk stabilitetskontroll) og PTC (Positive Torque Control) er på plass for å gjøre reisen så trygg som mulig, samtidig som de ikke griper inn unødvendig og spolerer kjøreopplevelsen.
Aston Martins adaptive dempersystem (ADS) lar føreren velge mellom tre distinkte modi, Normal, Sport og Track, for å kultivere opplevelsen. Man cruiser behagelig i Normal-modus, men får en langt mer sportslig bil ved å velge Sport eller Track.

Demperne får input fra sensorer som måler gasspådrag, bremseposisjon, rotasjon på rattet og bilens hastighet.

Hi-Tech
Bremsene er tredje generasjon Brembo Carbon Ceramic Matrix (CCM) som gir kortere stoppavstand og ikke fader, selv i de mest krevende situasjoner. Foran sitter skiver i dimensjon 398 x 36mm med 6-pots calipere, mens bakhjulene har skiver på 360 x 32 mm med 4-pots calipere.

- Vanquish Volante utnytter det aller siste på teknologifronten på aller beste måte for å skape en sportsbil som er enkel å kontrollere, samtidig som den har dynamiske egenskaper på aller høyeste nivå, sier Dr. Ullrich Bez – toppsjef hos Aston Martin.

I England får Vanquish Volante en prislapp på £199.995, og de første bilene finner sine eiere mot slutten av 2013.

Powered by Labrador CMS