Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ
Subaru BRZ

Breddesport

Når to japanske produsenter slår sammen sine ressurser for å bygge en rimelig sportsbil, blir det morsomt. Vi har kjørt Subaru BRZ.

Publisert Sist oppdatert

Det er neppe sportsbiler folk flest forbinder med verken Subaru eller Toyota. Riktignok har Subaru vært aktive på rallyfronten i en årrekke, og Toyota har hatt modeller som MR2, Celica og Supra.

Men de siste årene har det meste dreid seg om fornuftige biler for folk flest. Til nå.

Hva er dette?
Nå har de to gått sammen om å produsere en folkelig sportsbil med en overkommelig prislapp. Selvsagt skal norske myndigheter ha en del avgiftskroner, men bilene koster et stykke under en halv million.

Toyota kaller sin modell GT86 mens Subaru benytter tre bokstaver i sin betegnelse – BRZ. I hovedsak er bilene like teknisk, slik at det er kosmetikk og utstyrsdetaljer som skiller dem.

De to har også valgt litt forskjellige løsninger på hjulopphenget, men bilene produseres side om side ved en Subaru-fabrikk i utkanten av Tokyo.

Ren sport
Subaru BRZ er en rendyrket sportscoupé, en såkalt 2+2-seter. I praksis betyr det at du kan glemme baksetet.

Riktignok fins det noe som med litt velvilje kan defineres som seter baki der, men med mindre fører og forsetepassasjer er ekstremt kortvokste og fleksible, er det umulig å sitte i baksetene. Det er montert Isofix festeanordning, men selv små barn vil få problemer her.

Lav vekt, lavt tyngdepunkt og bakhjulsdrift er basis for den klassiske sportsbil-oppskriften. Under panseret sitter en 2,0-liters boxermotor, Subarus spesialitet, med 200 hestekrefter.

Man kan velge mellom 6-trinns manuell eller 6-trinns automatisk girkasse – prisen er den samme uansett preferanse.

Hvordan er den?
Utstyrsnivået som selges i Norge heter Premium og inkluderer det meste. Sportsseter med god støtte og ratt med gode justeringsmuligheter gjør det enkelt å finne en god sittestilling. Rattet er relativt tykt og kledd i perforert skinn, pedalene er i aluminium.

Det mest sentrale instrumentet er turtelleren med rødmerket helt oppe ved 7400 omdreininger. Her kan du også lese av hastigheten digitalt. Det analoge speedometeret sitter til venstre for turtelleren og har en meget uvant skala som det tar tid å venne seg til.

«Plastic Fantastic»
Dashbordet er preget av hardplast, delvis med wannabe-metall-look. Alt som skal forestille metall i interiøret er plast, bortsett fra pedalene. Dette er så langt fra europeisk premium som det går an å komme!

Og når vi først er inne på det som drar ned helhetsinntrykket, så tar vi med at det er store glipper mellom de forskjellige karosseridelene. Det gir inntrykk av dårlig finnish og er nok et av elementene som bidrar til ekstremt mye støy inne i bilen.

I motorvei-hastighet er det nesten umulig å høre på radio, og du sliter med å føre en normal samtale med din medpassasjer. Låten fra motoren er en fryd for øret, men dekk- og veistøy kunne vi klart oss uten.

Ren kjøreglede
Nå tror du kanskje ikke vi liker bilen etter et par negative kommentarer? Tro om igjen! Vi satt og gliste fra vi trykket på startknappen til vi parkerte i garasjen etter å ha kjørt opp to bensintanker i løpet av en helg.

Dette er noe av det morsomste vi har kjørt av biler til under en halv million kroner. Motoren har en nydelig effektkurve, og selv ved moderate turtall har du et anvendelig dreiemoment.

Etter hvert som turtallet stiger, spesielt fra 4000 og oppover, kjenner du adrenalinet rushe gjennom kroppen din. Sperra møter du først ved 7400 omdreininger.

Direkte
Girutvekslingen er tight og tettsteget og krever små bevegelser. Styringen er direkte og gir god feedback gjennom rattet. Bilen er stiv og ligger som klistret på veien, selv når du angriper en kurve i litt friskere tempo enn du hadde tenkt deg.

Det er fristende å sammenligne kjøreopplevelsen med den man finner i en Porsche Boxster eller Cayman. Selv om alt er mye mer påkostet og kultivert i de tyske bilene.

Skal vi sammenligne med noe i tilsvarende prisklasse, må det bli Mazda MX-5 Roadster Coupé Sport med 2,0-liters motor. BRZ’en er utvilsomt råere og mer direkte, men MX-5 har den fordelen at du kan kjøre åpent på fine sommerdager. Og den er mindre brutal.

Bør jeg kjøpe en?
Du skal vite hva du får når du kjøper en Subaru BRZ. Er du singel og ønsker deg sportsbil, bør du be om en prøvekjøring – med stor fare for at du blir hektet.

Vær da obs på at 200 hester på bakhjulene krever sin sjåfør på norsk vinterføre. Men du verden så morsomt du kan ha det.

Har du en partner er det viktig at dere deler interessen for sportsbiler, at dere aksepterer et høyt støynivå i høyere hastigheter, og klarer dere med et begrenset bagasjerom.

Har du barn eller planlegger familieforøkelse, så glem denne bilen – med mindre dere har en annen i tillegg.

Konkurrenter: Toyota GT86, Mazda MX-5, Mini Coupé JCW, brukt Porsche Cayman / Boxster (med flere)

FAKTA Subaru BRZ

Motor:

4-sylindret boxer bensinmotor, 1998 ccm.

Effekt:

147 kW (200 hk) ved 7000 o/min.
205 Nm v/6400-6600 o/min

LxBxH:

424,0 x 177,5 x 128,5 cm

Akselavstand:

257,0 cm

Vekt m/fører:

1323 kg

Bagasjerom:

243 l

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek

Toppfart:

226 km/t

Snittforbruk:

0,78 l/mil

CO2:

181 g/km

Pris:

kr 454.900

Powered by Labrador CMS