BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive
BMW Concept X5 eDrive

eDrive møter xDrive

BMW Concept X5 eDrive er en konseptbil som kombinerer avansert firehjulsdrift med elbilteknologi.

Publisert Sist oppdatert

Bilen får sin debut i Frankfurt om et par uker, og er ifølge BMW neste logiske skritt med hensyn til hybridbiler. Den kombinerer xDrive – BMWs intelligente firehjulsdrift – med en plug-in hybridløsning.

Med eDrive-teknologi garanterer BMW at bilens sportslige egenskaper opprettholdes, samtidig som den kan kjøres helt utslippsfritt i normale hastigheter over relativt lange avstander. Snittforbruk er ifølge EU-syklusen 0,38 liter på mila.

Drivlinjen i X5 eDrive består av en firesylindret forbrenningsmotor med BMW TwinTurbo teknologi og en elektrisk motor som også er utviklet innen BMW-gruppen. Sistnevnte, med en effekt på 70 kW / 95 hk, henter energi fra en høyvolts Li-ion batteripakke.

Rett i veggen

BMW har valgt et trygt sted for oppbevaring av batteripakken, den sitter under bagasjerommet som dermed får tilnærmet uendret kapasitet fra det man finner i en vanlig X5.

Bilen har tre kjøremodi – avhengig av dine preferanser.

Hybrid modus kombinerer de to motorene og gir en optimal balanse mellom sportslighet og forbruk. Du kan kjøre rent elektrisk for utslippsfri passering av sensitive byområder, eller du kan spare batteriet til senere bruk ved å velge Save Battery-funksjonen.

BMW skal offisielt lansere sin første elbil, i3, på Frankfurt-utstillingen neste måned.

Mot realisering?
Concept Active Tourer som ble vist i Paris i fjor høst.

Vi skal kjøre neste generasjon X5 i løpet av neste måned, og blir ikke overrasket om vi i den forbindelse får høre at det eksisterer konkrete planer om en plug-in hybridversjon av denne.

Det er første gang BMW kombinerer eDrive og xDrive i en og samme bilmodell. Systemet fordeler kreftene fra de to motorene raskt og effektivt mellom fram- og bakhjul slik at de benyttes der grepet er best mulig.

BMW er hemmelighetsfulle med hensyn til forbrenningsmotoren, men sier at den hybride drivlinjen i beste fall kan sørge for en akselerasjon fra null til hundre på under syv sekunder.

Som andre moderne BMW-modeller byr også X5 eDrive på EcoPro-modus som kan velges på «kjøreopplevelses-bryteren». Denne innstillingen velges som standard når bilen startes og gir intelligent hybrid funksjonalitet og sørger for best mulig drivstofføkonomi.

Avansert ruteplanlegging

Funksjoner i BMW ConnectedDrive gjør det enkelt å holde oversikt over batterikapasitet og potensiell rekkevidde, enten på instrumentpanelet eller på din smartfon.

Du kan også styre klimaanlegget fra din telefon slik at du oppnår en behagelig temperatur i bilen før du starter reisen, mens bilen er tilkoblet et strømuttak.

Når du kjører en opplagt rute får du liste over offentlige ladestasjoner som «points of interest» slik at du eventuelt kan toppe batteriene før du skal gjennom et utslippsfritt område.

For å markere at dette er en «miljøforkjemper» har BMW utstyrt Concept X5 eDrive med noen spesielle detaljer, som innbefatter grill, luftinntak og innlegg i bakfangeren lakkert i BMWs i-blåfarge.

Bilen har også spesiell takrails, uttak for strømkabel som lyser under lading og 21-tommers felger i en eksklusiv, aerodynamisk design.

BILTEST: Mesterklasse

Powered by Labrador CMS