Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Cadillac Elmiraj

Lake El Mirage

Cadillacs Fata Morgana

Elmiraj er navnet på Cadillacs ferskeste konsept-beauty. Det høres ut som El Mirage – en luftspeiling. Men den er virkelig – kanskje så virkelig at den om ikke så lenge er klar hos forhandlerne.

Publisert Sist oppdatert

Cadillac slo virkelig til på Pebble Beach i år også. To år etter at de viste Ciel – en virkelig skjønnhet med design-preg som sakte finner veien over på produksjonsmodeller – dukker merket opp igjen med en lærebok i hva klassisk Gran Turismo dreier seg om.

Laaangt panser, det er åpenbart at motoren sitter foran, men med meget kort overheng foran er det også opplagt at den skal kunne håndteres skikkelig rundt svingene på krevende alpeveier.

En taklinje full av personlighet og stil og en liten, kompakt hekk som tyder på målrettet innsats de siste to årene på SATS. Det hele svevende over skikkelige hjul.

Ny æra
Med noen skikkelige signatur-lys foran og bak er dette noe av det lekrere på lenge, og vitner helt overbevisende om at Cadillac endelig er kommet ut av den barberblad-skarpe origami-stilen som Simon Cox startet med, og som var morsom nesten så lenge den varte, inntil plutselig nåkk ble nåkk.

Nå er de tilbake til det overbevisende elegante, slik det ypperste av amerikanske luksusbiler skulle se ut og oppføre seg (derfor passet det ekstra bra at en Packard ble årets beste på Pebble i år).

Under panseret sitter det også noe helt nytt, men den 4,5-liters V8-motoren er allerede garantert å nå produksjons-stadiet.

I denne installasjonen sies den å by på 500 hk, selv om bilen veier rundt to tonn burde det allikevel sørge for at man kommer frem, på tvers av kontinenter, i akseptabelt tempo.

Skog og kreatur
Interiøret er selvfølgelig konservativ luksus med masse dau ku og høvla vedkubber der man visstnok har tatt hensyn til hvordan mønsteret er orientert. Eller no’.

Litt morsommere er baksetet. Dette er nemlig en full fireseter, men når du setter deg inn bak, trekker setet foran automatisk helt frem samtidig som «ditt» baksete skyves fremover for å ta deg imot.

Med deg på plass trekkes det tilbake igjen – men du kan fremdeles bestemme hvor mye ryggen skal lene.

Rutinert designteam
For ordens skyld: bilen ble utviklet under Mark Adams som nettopp har kommet til Cadillac som designsjef etter mange år hos Opel. Han jobbet sammen med Clay Dean som er GMs globale sjef for advanced design.

Men det som er ganske morsomt er at han som var ansvarlig for eksteriøret, Niki Smart, i sin tid studerte i Coventry. Der var Simon Saunders en av lærerne.

Saunders hadde rotet med motorsykler, blant annet en fantastisk hårete Norton, men han hadde alltid drømt om å bygge en minimalistisk bil.

I sin elev, unge Smart, møtte han en som tenkte likedan, så det var mens han gikk på skolen at han og Saunders utviklet Ariel Atom – enklere og raskere kan det vanskelig gjøres hvis man skal ha skilt på det – som Saunders etterpå fikk i produksjon.

Smart dro først til Ford der han jobbet på 2001-Fiestaen (faktisk under Mark Adams da også), og så ble det USA og GM.

Lang vei fra Atom til Elmiraj – men like vellykkede begge to.

Ny logo
La det også være nevnt at dette er den første Cadillac’en som bærer merkets nye logo. Nå er laurbærkransen rundt våpenskjoldet til Le Sieur Antoine De La Mothe Cadillac fjernet.

(Du visste ikke det heller? Kom til BilNorge for informasjoner du ikke ante du ikke trengte: Anton var egentlig fra Gascogne i Frankrike, men kom til Amerika med den franske hær og var faktisk mannen som grunnla Detroit i 1701.)

LES: Cadillacs historie

Powered by Labrador CMS