Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé
Volvo Concept Coupé

Volvos nye drømmecoupé

Etter noen dager med ganske sløve video-teasere (det får være grenser for hva vi skal bringe videre) har Volvo vist oss bilder av hele herligheten. Deres nye Concept Coupé.

Publisert Sist oppdatert

Det er på mange måter 52 år gamle P 1800 som feires med denne konseptbilen som Volvo skal presentere i Frankfurt om to ukers tid. Samtidig gir den, sier svenskene, et klart signal på hvordan XC 90 skal se ut når den debuterer neste år.

Det høres kanskje rart ut at linjene fra en smart, flat coupé skal kunne overføres til en høy, mangfoldig cross over, men ta for eksempel den «flytende grillen» - den kan lett overføres til noe som er adskillig mer dominerende enn denne lekre lille skapningen her.

Sideprofilen med kick up effekten på bakre halvpart er vel egentlig ganske tydelig på dagens modeller også, og den skikkelig heftige hekken, som omfavnes av ganske slanke lysdekorasjoner i bakerste stolper kan man også godt se for seg på den kommende XC 90.

Fars Hatt
Egentlig var det synd at Volvos designsjef, Thomas Ingenlath, ikke var til stede da vi feiret 50 års jubileet for P 1800 for noen år siden. Men da var han enda ikke ansatt, han ledet fremdeles Volkswagens veldig oppegående studio i Berlin.

LES MER: FEIRET P 1800 

Hadde han vært med oss på Fars Hatt – stedet der den gamle coupeen opprinnelig ble presentert – hadde han møtt Pelle Petterson, som var ikonets egentlige designer, og han kunne deltatt i vår meget improvisert skisse-workshop, der resultatene til en stor grad oversteg det Ingenlath og hans folk har fått til nå.

Eller kan det være festens innhold som gjør at jeg syntes vi var så utrolig flinke da?

Volvos designavdeling har i hvert fall drømt seg frem til en konseptbil som er bygget på Volvos ny SPA-grunnlag – Scaleable Product Architecture. At den også er utstyrt med en 2 liters turbo/kompressor firer koblet til forhjulene og en elmotor koblet til de to bak, med til sammen 400 hester, forteller også litt om hva det kommende modellprogrammet vil inneholde.

Hva blir neste?
Dette med Scaleable kan bli litt spennende i denne sammenhengen. Fordi Ingenlath lover oss en serie på 3 konseptbiler – denne er vel den første, kan vi vente de neste i Tokyo og i LA eller Detroit? – som til slutt skal ende opp i produksjonsbiler. Det hadde vært morsomt hvis vi kunne se dagens Concept Coupé vokse som en blomst som springer ut til den til slutt blir Volvos neste besteselger.

Men selv om jeg er litt fascinert av eksteriøret gleder jeg meg mest til det innvendige. Dette er første gang Volvos nye sjef for interiørdesign, Robin Page får vist hva han kan. Han kommer fra Bentley og vet det som er verdt å vite om skikkelige materialer og skikkelig håndarbeide.

Han snakker om skandinavisk design, og han har klart å legge inn en krystallklump som gear – hva heter det? Kontakt, bryter, velger? Det heter i hvert fall ikke – spak, men noen av bildene tyder på ganske mye mas med ganske mange forskjellige materialer på samme flater. Jeg hadde vært tryggere hvis ikke Lars Falk, Volvos beste interiørdesigner ever, var blitt eksportert til Kina og Geely.

Men jeg skal vente med dommen til etter Frankfurt.

Bare så vi ikke har glemt det. Denne bilen heter altså Concept Coupé. CC i Volvo-sammenheng har ellers i den siste tiden vært forkortelse for Cross Country. Denne er nok også Cross Country, men i GT-forstand, og ikke som mud plugger.

I fall du var i tvil.

Powered by Labrador CMS