-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Venner av familien
Mazda CX-5 vant vår forrige SUV-test i denne klassen. Nå er en helt ny Honda CR-V på plass og gjør krav på oppmerksomhet.
Først publisert i Bil 2/3-2013.
Hadde alle som ønsket å «sitte høyt» fått viljen sin, burde Norge hatt verdens største flåte av småfly. I stedet har vi fått en stor bestand av biler som gjerne vil gi inntrykk av å være hakket tøffere enn de er. Knapt en bilprodusent har latt muligheten til å utstyre stasjonsvognene sine med skliplater i plast, eller utenpåhjulbuer vi ikke har sett maken til siden rustfellene på 80-tallet. Grensene mellom crossover, allroad og SUV er mildt sagt utflytende.
Et godt eksempel er CX-5 og CR-V der målene er nesten identiske. Likevel fremstår Mazda mer som en crossover, mens Honda helt klart har holdt seg strengt til SUV-oppskriften de har fulgt etter at den første generasjonen var med på å definere denne klassen.
Plass
Tilhører du den den delen av den norske befolkning som har behov for å flytte med deg store deler av hjemmet når du skal ut på tur? Er du en av disse yndlingsfamiliene vi ser i bilreklamene, de som bor urbant, men elsker livet i skog og mark med et jag etter fritidsaktiviteter som ligger i grenselandet for en diagnose? Om plass er viktig for deg, er dette de to beste kandidatene i klassen. Ikke bare til bagasje, men også når det kommer til innvendig plass til langbente tenåringer, eller to barneseter og en sittepute.
En av de største problemene med tradisjonelle SUVer har vært at drivverk og høy bakkeklaring har gjort dem underlegne stasjonsvognene, særlig på bagasjeplass. Det både CX-5 og CR-V har fått til ved i større grad å krysse disse to biltypene, er at du drar nytte av en mer oppreist sittestilling, som i en flerbruksbil. Samtidig tilfredsstiller du behovet for å sitte høyt og ha en fremkommelighet som tar deg helt frem til hytteveggen.
Om bakseteplassen er viktigst for deg er det CR-V som vinner. Den har bedre benplass og en bredde som gjør det lettere å få inn både barneseter og voksne. Også på bagasjeplass er det Honda som trekker det lengste strået. 589 liter er svært bra, og utformingen gjør det lett å utnytte – til å være en SUV er høyden på bagasjerommet meget bra. CX-5 har 503 liter som femseter.
Ettgrepsløsningen for å legge ned baksetene i CR-V er smart - det samme den elektriske bakluka som også kan styres fra nøkkelen.
Komfort eller sport
Både Honda og Mazda har laget komfortable familiebiler der du sitter høyt, og du føler deg trygg. Begge våre testbiler var utstyrt med firehjulsdrift, men jakten på lavere utslipp og lavere priser gjør at de også finnes med forhjulsdrift. Etter vår mening er dette en type biler som bør dra på alle fire. Du kommer til å føle deg som århundrets største tosk når du kjører deg fast på parkeringsplassen med en bil som ser ut som disse.
Firehjulsdriftsystemene er mer enn tilstrekkelige for alle normale forhold. Ingen av bilene har noen form for sperrer, men smart elektronikk tar deg trygt frem selv under relativt røffe forhold. Hos Honda har de tatt konsekvensen helt ut og fjernet alle muligheter til å styre firehjulsdriften.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Honda CR-V
- Testvurdering og poeng Mazda CX-5