Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai
Ny Nissan Qashqai

Ny Qashqai lansert

Nissan har i dag invitert pressen til en stor happening i London. På scenen står deres kanskje viktigste nyhet i år – neste generasjon Qashqai.

Publisert Sist oppdatert

I 2007 lanserte Nissan sin Qashqai, en bil som må regnes som en pioner blant «Crossoverne». Den er solgt i to millioner eksemplarer og har gjennom årene fått en rekke nye konkurrenter. Nå er generasjon to klar.

Med Qashqai appellerer Nissan til kunder i C-segmentet (kompaktklassen) som vil ha mer stil, teknologi og spenning, men også til kunder som ønsker en mindre bil med SUVens egenskaper.

Moderne crossover

Unik teknologi, en ny design og forbedrede kjøreegenskaper utgjør ryggraden i nye Nissan Qashqai.

Nye Qashqai er 49 mm lenger enn dagens modell, og den er litt lavere og bredere for å gi bilen en elegant og tydelig design, samtidig som den beholder crossover-stilen med kompakt størrelse og hevet førerposisjon.

Bil-redaktør Stein Pettersen er på plass i London, og formidler sine første inntrykk via telefon:

- Man ser at det er en moderne bil. Den har mye til felles med nye X-Trail, samtidig som man kjenner igjen mye fra første generasjon Qashqai. Mer markante linjer, kraftigere skuldre og tydelige V-former i fronten skiller den fra første generasjon, sier Stein.

Intelligent teknologi

Nissans «Safety Shield»-teknologier inkluderer nå automatisk nødbremsesystem (AEB), filskiftevarsling og gjenkjenning av trafikkskilt, samt flere andre hjelpefunksjoner for føreren.

Intelligent parkeringsassistent gjør lukeparkering og manøvrering på trange plasser til en lek. Nye Qashqai er utformet for å gjøre den beste teknologien mer tilgjengelig enn før.

Motorer og girkasser

Lanseringsutvalget omfatter fire motorer: to bensinmotorer og to dieselmotorer med valgfritt for- eller firehjulsdrift:

• 1,2 DIG-T 115 hk (85 kW)

• 1,6 DIG-T 150 hk (110 kW)

• 1,5 dCi 110 hk (81 kW)

• 1,6 dCi 130 hk (96 kW)

Kundene kan velge manuell girkasse (standard) eller den helt nye Xtronic automatgirkassen. Denne er utviklet spesielt for den nye generasjonen Qashqai, og er tilgjengelig med 1,6 dCi-motoren.

Avansert CVT

I motsetning til en vanlig CVT-kasse, skal Qashqais Xtronic girkasse etterligne oppførselen til vanlige automatgirkasser ved hard akselerasjon og gi trinnvis veksling.

Ved mykere kjøring vil forholdene justeres for å gi den beste smidigheten. Det betyr ifølge Nissan at Xtronic-girkassen gir føreren det beste fra begge verdener, med ultramyk kraftlevering ved lav belastning og en direkte ytelseslevering ved høy akselerasjon.

Alle motorene bruker en turbomater for å redusere kapasitet, utslipp og drivstofforbruk, samtidig som de beholder den beste ytelsen med lave CO2-utslipp fra helt ned i 99 g/km.

Effektiviteten styrkes videre gjennom et omfattende vektreduksjonsprogram som resulterer i en reduksjon på opptil 40 kg på enkelte modeller, til tross for mer utstyr.

Neste generasjon

Allsidigheten er også en viktig crossover-attributt; Nissans ingeniører har funnet innovative metoder slik at nye Qashqai blir mer fleksibel enn forgjengeren.

Med bedre passasjerplass og større lastekapasitet, takket være et variabelt gulvsystem, har nye Qashqai også plass til oppbevaring av hattehyllen når den ikke brukes.

Nye Qashqai er den første modellen som er basert på den nye CMF-plattformen (Common Module Family) – et Renault/Nissan-samarbeid som skal danne grunnlag for mange forskjellige biler.

Nye Qashqai er utviklet i og for Europa av Nissan Design Europe (London) og Nissan Technical Centre Europe (Cranfield og Barcelona). Mange innspill har også kommet fra Nissans ingeniører og teknikere i Atsugi, Japan.

Produksjonen skal skje ved Nissans fabrikk i britiske Sunderland – uten sammenligning den største bilfabrikken på de britiske øyene. I fjor produserte de en halv million biler, men nå utvides fabrikken for også å produsere Leaf og Note.

Powered by Labrador CMS