Sprek snusfornuft
Sprek snusfornuft
Sprek snusfornuft
Sprek snusfornuft
Sprek snusfornuft
Sprek snusfornuft
Sprek snusfornuft
Sprek snusfornuft
Sprek snusfornuft
Sprek snusfornuft

Sprek snusfornuft

Auris er her i helt ny drakt, og det er hybrid som vil selge best. Det betyr at vi denne gang matcher kombinasjonen bensin-/elmotor mot Astra og Golf med bensinmotorer med tilsvarende friske takter under panseret.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 4-2013.
Drivstoff er et viktig tema for debatt, selvfølgelig styrt av myndighetenes skiftende avgiftspolitikk. I fjor så vi en dreining fra diesel til bensin igjen.

Lavt forbruk premieres gjennom avgiftsberegningen på nye biler, og her har hybrider sin store fordel fordi den elektriske motoren som jobber i tillegg til forbrenningsmotoren sørger for lavere totalt forbruk.

Dette er vel og bra hvis man er så miljøbevisst at man vil flagge det også gjennom sitt bilvalg. Eller skal vi uansett være tvunget til å kjøre snusfornuftige og kjedelige biler uten snev av respons på speedometeret, hvis vi vil bruke høyrefoten aktivt?

På bakgrunn av denne svært forenklede problemstillingen kan vi si at vår test denne gang gir rom for å si: Ja takk, begge deler.

Svaret er Auris Hybrid, som både byr på mer styrke enn de tradisjonelle overfornuftige bestselgerne – og er mer beskjeden i matfatet enn 136 gamper vanligvis er.

Opp mot denne Toyota-hybriden stiller vi med to tradisjonelle bensinmotorer, begge med ytelse på 140 hk, som tilhører henholdsvis Opel Astra og Volkswagen Golf.

Alle tre bilene har automatgir, men av tre ulike typer. Auris har elektronisk, trinnløst gir, såkalt e-CVT. Astra stiller med tradisjonell 6-trinns automat, mens Golf er utstyrt med konsernets velkjente 7-trinns DSG-kasse.

LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Astra
- Toyota Auris
- Volkswagen Golf
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf

Powered by Labrador CMS