-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fornuftige familiefraktere
Begge er nye varianter av modeller vi kjenner godt fra før, og lover fornuft og praktiske egenskaper, kombinert med lavt forbruk og lav pris.
Først publisert i Bil 10-2013.
De to bilene har veldig forskjellige måter å gjøre jobben på. Octavia har en tradisjonell drivlinje, med en liten dieselmotor og dobbelclutch-girkasse, mens Toyota fortsetter sin satsing på hybridløsning – en kombinasjon av en liten bensinmotor, en liten elektrisk motor og en CVT-kasse.
På papiret er de to bilene sammenlignbare. Oppgitt forbruk er for begge bilene 0,40 liter per mil. Begge plasserer seg trygt i mellomklassen, har gode plassforhold og lover problemfritt bilhold.
Av alle biler jeg har kjørt er Skoda Octavia kanskje den bilen det er enklest å leve med. Interiørt er alt som det skal være. Lettnavigert, intuitivt og velbygd. Alt er hvor det skal være. Setejustering, knapper, skjermer og annet er praktisk og enkelt anlagt – uten at det føles simpelt.
For materialkvaliteten i Octavia er noen hakk over det Aurisen kan by på. Alle overflater og knapper føles dyrere og bedre, og alt virker gjennomtenkt.
Passasjerorientert
I Aurisen virker ting litt mer tilfeldig. Selve fasongen på dashbordet gir et kurant førsteinntrykk, med skinntrekk og slanke luftdyser. Men det tar ikke lang tid før inntrykket snus. Det virker som det er vinklet mer mot passasjer enn fører, og dette gjør det langt mer tungvint å bruke for eksempel navigasjonsskjermen – i tillegg til at den fort blir uleselig når lyset treffer den.
Man får ikke opp informasjon fra navigasjon- og musikkenheten i det lille, lavoppløste displayet mellom speedometer og turteller, så denne skjermen fungerer kun som en gammeldags kjørecomputer, med forbrukstall og et ikon som lyser når bilen kun går på strøm. Ikke klokke en gang får man her, da er man henvist til den gode gamle digitalklokka ved luftdysene – som også er plassert langt nærmere passasjeren enn føreren.
Men én ting skal Aurisen ha, det er litt lysere i kupeen enn i Octaviaen. Det lyse skinntrekket over dashbordet og de tilsvarende lyse skinnsetene kombinert med glasstaket gjør at kupeen føles åpen og luftig. Kontrasten er klar til Octaviaen, som er grå, grå og en tredje nyanse grå.
Høydepunktet innvendig i Skodaen er den store skjermen i dashbordet. Her er navigasjon og musikk lekkert presentert. Store, tydelige tall og bokstaver gjør skjermen enkel å lese, og tydelige ikoner og lettfattelige menyer gjør den til en fryd å bruke.
Komfortnivå
Ute på landeveien sitter man ganske greit i Skodaen. Gode justeringsmuligheter på ratt og sete gjør sittestillingen veldig god. Men sidestøtte i setene er mangelvare. Her kommer Toyotaen langt bedre ut, og har seter med bedre sidestøtte og mykere stopp. Men som så alt for vanlig er; sitteputene er alt for korte. Likevel, sittekomforten er absolutt godkjent i begge biler.
Kjørekomforten er også godt ivaretatt. Dette er langt i fra sportsbiler, og selv om Toyota har lurt ordet sport inn i navnet på stasjonsvognen sin, er det langt mer komfortorientert. Og her glimrer Auris. Understellet holder seg overraskende godt over ujevnheter og skarpe kanter.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Toyota Auris