Gemballa GTP 700

Gemballa GTP 700

Gemballa DForgedOne

Gemballa DForgedOne

Gemballa DForgedOne

Gemballa DForgedOne

Gemballa DForgedOne

Gemballa DForgedOne

Gemballa DForgedOne

Gemballa DForgedOne

Gemballa DForgedOne

Gemballa DForgedOne

Gemballa DForgedOne

Gemballa DForgedOne

Gemballa GTP 700 på Nardo
Foto: AutoBild
Gemballa GTP 700 på Nardo
Foto: AutoBild
Gemballa GTP 700 på Nardo
Foto: AutoBild
Gemballa GTP 700 på Nardo
Foto: AutoBild
Gemballa GTP 700 på Nardo
Foto: AutoBild

Gemballa i farta

Ny fartsrekord og skreddersydde felger til McLaren P1. Gemballa ligger ikke på latsiden.

Publisert Sist oppdatert

Da jeg besøkte Gemballa rett etter Frankfurt-utstillingen i høst (Bil nr. 12 forteller mer om det), var det et par spennende ting på gang.

For eksempel rullet de ut den nye Panamera-baserte GTP 700 for meg. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har testet den – selv om det er utrolig mange som åpenbart er i stand til å teste med bare 15 minutter eller så bak rattet, men jeg fikk i hvert fall slått fast at den er rask.

Hvor rask ante jeg ikke da, ikke Gemballa-folkene heller, selv om de regnet med at den kom opp i «litt over 300» med sine 700 hk.

Etter at tyske AutoBild tok med noen forholdsvis modifiserte biler til Nardo-banen i Syd-Italia, fikk vi imidlertid beskjed om hvor rask.

338,8 km/t gjorde den der, kanskje ikke verdens raskeste, men i hvert fall årets raskeste bil på mer enn to tonn! 2225 kg veide den faktisk med alle nødvendige væsker og fører om bord.

Hva jeg derimot kan bekrefte er at denne turbotrimmede super-sedanen også er svært komfortabel, fremdeles, og at den var eminent kjørbar i smågatene i Leonberg, den lille Stuttgart-forstaden der Gemballa holder til.

Denne bilen var for øvrig en av stjernene på årets Essen-utstilling – det vekker litt oppsikt når en såpass store firedørs luksusbil blander seg inn i pluss-300-selskapet.

Men jeg så noe annet også da jeg var på besøk. Jeg fikk se en McLaren MP4 de hadde for videresalg.

Men den var litt karosserimodifisert, og jeg ble fortalt at McLaren-folket var såpass imponert av disse elementene at de ville se nærmere på dem for eventuelt å inkludere dem i egen ekstrautstyr katalog.

Nå er samarbeidet, dersom vi kan kalle det det, ført et skritt videre. Til McLaren P1 har Gemballa produsert et eget sett smidde felger.

En av de aller første av de 375 enhetene som skal bygges av denne 916 hk superbilen står parkert hos Gemballa. De bruker den som mal for gode ideer – i første omgang altså disse felgene.

GForged-One, er navnet på lettvekt-produktet som både i teknologi og design later til å møte McLaren-kravene. Tynne vegger i «eikene» holder den uavfjærede vekten nede, og utseendet matcher McLarens eget «Designed by Air» tema.

Og selvfølgelig er eikene såpass godt spredt at de visuelle bremse-elementene, spesielt de fargede caliperne, fremdeles kommer til sin rett.

Men det er mulig at Gemballa også kunne skryte på seg bedre kjøreegenskaper – selv om det kanskje er utenkelig. I hvert fall har tyskerne gått opp en tomme i forhold til engelskmennene. Foran kjører de 20-tommere kombinert med 21 tommere bak, originalene er en tomme magrere.

På tross av at mål og dimensjon er fastlagt en gang for alle, har du allikevel valgmuligheter dersom du skal hente et sett GForged-One til P1-bilen din.

Du kan velge mellom stålgrått (gunmetall) eller køla svart (Black Magic) farge, og overflate enten «diamond cut» eller «full surface» finish. Fire valgmuligheter.

Jeg gleder meg til å møte han virkelig gærne P1-kunden som har gått for alle fire mulighetene – en i hvert hjørne.

Powered by Labrador CMS