-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kompakt fra Peugeot
Dette er underlig. Plutselig dukker det opp både bilder og video fra Peugeot. Det de viser er den nye 108. Men skal ikke denne fortsatt være trilling med Aygo og C1? Ikke et ord om dem.
Det vi foreløpig kan slå fast er at kompaktkrigen blir stadig tøffere. Med en lengde på 347 cm blir denne kortere enn for eksempel VW Up og Hyundai i10.
Vi kan også slå fast at denne bilen skal debutere på Genève-utstillingen – det vil forundre masse dersom ikke de to andre versjonene også er på plass til da.
Det er ikke bare lengden som er kompakt. Med 840 kg begynner den å nærme seg vekter slik vi opplevde for 25 år siden.
Det skal bli spennende å se hvordan de har greid å skrape unna så mye fett, og jeg er også ganske spent på om det er fransk eller japansk oppskrift som har gitt oss et så lovende resultat.
Magre utslipp
Det er nok i stor grad takket være den lave vekten at hver eneste versjon som beskrives i pressemeldingen nå slipper ut mindre enn 100 CO2 g/km.
Motorutvalget består av fire treere, 1,0- og 1,2-litere med fra 67 til 82 hk, og det ser ikke ut som det er noe dieselalternativ på gang.
Det finnes både femtrinns manuell og en halvautomatisk, av den typen franskmennene kaller ETG. Det hele plassert foran og driv på forhjulene – altså ikke som den spennende nye Twingoen.
Egentlig ser det ut som om oppsiktsvekk-avdelingen ligger på utstyr denne gang. Tre eller fem dører, og mulighet for den cabrio-betegnelsen flere og flere skryter på seg. Med andre ord, et ganske stort soltak (80 x 76 cm forteller produsenten stolt) i stoff.
Kompakt
Innvendig får du bagasjeplass på 200 liter – et stykke unna segment-beste (mange av konkurrentene ligger rundt 250 liter. Pakk kompaktere, sier nå jeg. Eller slå ned baksetene, da blir det 750 liter).
Du får plass til fire – hvor god aner jeg ikke, verken mål eller interiørbilder er offentliggjort ennå. Og du får seks airbags.
Dessuten får du, kanskje fordi det er noen andre med på dette laget, et skikkelig ratt der speedometeret justeres sammen med rattet når du flytter det opp- eller nedover.
Dette presiseres på en slik måte i pressemeldingen at vi kan tolke det som noe helt spesielt for den nye 108-modellen.
Turteller og de andre dashbord-elementene ligger imidlertid fast, og flyttes ikke med rattet.
Individualisering
Det blir nøkkelløse løsninger, og en syv tommers berøringsskjerm overtar rollene for en bråta brytere og knapper. Og i det systemet får selvfølgelig smart-telefonen din en sentral rolle.
For at modellen skal få nødvendig oppmerksomhet i et overbefolket marked, får du en mengde muligheter for å såkalt personalisere bilen. 8 utvendige fargemuligheter, inklusive et par to-farge alternativer og tre forskjellige fargemuligheter for taket.
I tillegg har Peugeot (alle trillingene kanskje?) tatt et blad ut av Opel Adam-boken og tilbyr syv forskjellige «Tema».
Der finner du dekaler, og krombiter og innvendige stoffer (til og med tartan!). Det tema som heter Tatoo, høres ekstremt attraktivt ut: (vi gjentar den på originalen slik at ikke noe av punchen blir borte) :
«Quasi-metallic flowers, particularly finely done. They are drawn with tight, tense lines. Hatching in each petal enhances their assurance”.
Og det er vel omtrent alt vi vet foreløpig. Men vi kan vel gjette oss til at bilen vil være på markedet ikke for langt uttpå sommeren.