-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ekte barn av alliansen
Jeg vet ikke hvor lang tid man går gravid med en bil, men skal vi gjette at den nye Jeep Renegade er det første ekte barnet fra Fiat-Chrysler-ekteskapet? Og en av Geneves største nyheter?
Renegade er et skikkelig Jeep-navn. Du har som regel funnet det på de meste rampete utgavene, de der tak og sider var skrelt bort og med så kort akselavstand at den endte opp-ned, nesten uten en provokasjon.
Men så ble den døpt om til Wrangler, og så ble navnet brukt på en spesialutgave av Cherokee, og så forsvant mye av det magiske.
Det hjalp riktignok da Jeep viste et Renegade-konsept i Detroit 2008. Den gjorde ikke skam på navnet, var funky, åpen og med en solid rampe-indeks, men selvfølgelig alt for mye drømmebil til at vi kunne drømme om den.
På god vei
Så kommer altså italienerne inn i bildet. De bestemmer at Jeep skal opp på minst en million biler i året (i fjor endte salget på et stykke over 700.000).
En mellomstor modell etter Juke/Mokka/Captur-mønster er en vekstindustri for tiden, og med planlagte 280.000 slike produsert hvert år er en million-målet nådd. For ingen kan være i tvil om at denne vil selge.
Den ser ut som en skikkelig Jeep, og Jeep er vel fremdeles en av de beste bil-merkevarene, i hvert fall så lenge man tenker røff og med antydning av granbar og kaffe-Lars. Samtidig som denne er lekker nok til å dekorere fronten på en Gucci-butikk.
Selvfølgelig kommer noen til å kalle denne en soft-roader også, det begynner jo å bli et så trendy uttrykk cirka femten år etter at det ble oppfunnet.
Men da tar man ikke denne bilen helt på alvor.
Ekte Jeep
Den kan vasse over 48 cm høyt vann, den har skliplater og tauekroker der det trengs, den angriper 30,5 grader, tipper ikke før ved nesten 26 grader og kan avslutte fra 34 graders vinkel.
20:1 krabbegirutveksling og mer enn 20 cm hjulvandring. Gjør at vi er langt inne i den seriøse delen av offroad her, selv om den ser like meget ut som den passer til en moderne selskapskjole.
Tøff og lekker, en kombinasjon som burde ha appell.
Den skal bygges i Melfi, Italia, sammen med den europeiske utgaven som nok blir hetende Fiat 500X – hvis de tør å ta bort Jeep-navnet da.
Den endelige Europa-versjonen får vi på Paris-utstillingen, og Anders Braathen som er Produkt & Markedssjef for Jeep og Fiat regner med å ha de første bilene i Norge før jul.
(Men det er nok å gjøre før det. Nå står Cherokee-lanseringen for døra, alle forhandlerne skal presenteres for den modellen neste uke – «og prisene er nesten klare».)
Fiat-motorer
Europautgaven av Renegade kommer med Fiats Multiair-motorer, 1,4 eller 2 liter, bensin eller diesel, og med flere forskjellige transmisjonsalternativer. Blant annet segmentets første automatiske ni-trinns.
Den har en akselavstand på 257 cm, som Kia Soul (en annen ny bil vi gleder oss til), men den er både lenger og høyere. De snakker om klassens største kupé-volum.
Målene er 423 x 180 x 169 cm og den har så omfattende spesifikasjonsark at jeg fremdeles ikke har klart å finne frem til vekten.
Hi-tech
Innvendig er det selvfølgelig alt du ikke trenger i retning av skjermer og forbindelsesmuligheter og hjelpesystemer, og flere trim- og utstyrs-nivåer.
Jeg unner selvfølgelig Fiat å få navnet sitt på en slik bil, men jeg lurer på om man ikke kaster bort en gyllen mulighet dersom man dropper Jeep-navnet fra Euro-utgaven.
For jeg oppdaget at jeg også har en sentimental grunn for å oppfatte denne som en Jeep, alltid.
Ta en titt på hekken. Er det ikke akkurat som den oppfordrer deg til å henge på en Jerrykanne der bak?
Slik var det aldri med en Fiat.