Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper

Elektrisk luksus for seks

Selv om Italdesign for lengst er blitt en del av Volkswagen-imperiet, er det fremdeles Giorgetto Giugiaro som fronter bilene derfra.

Publisert Sist oppdatert

Italdesign har alltid vært identifisert med grunnleggeren. Det er snart 50 år siden Giugiaro, ex-Fiat, ex-Bertone, ex-Ghia, startet Italdesign sammen med en kollega, og åpnet showet med VW Golf og Fiat Panda, og dermed plasserte seg som en dominerende makt på verdenskartet.

For fire år siden kjøpte Volkswagen 90,1 prosent av firmaet, og for ikke lenge siden ble Wolfgang Egger, VW-designsjef Walter de Silvas høyre hånd og sjef for Audi design, flyttet til Torino som sjef for design-firmaet. Allikevel er det fremdeles Giugiaro selv som står frem som Italdesigns ansikt utad.

Det han kunne presentere denne gang var Clipper - en seksseter med et forholdsvis tilbakeholdende designuttrykk.

Spesielle dører
Det eneste som vel var eksotisk her var dørene. De to fordørene ble løftet skrått opp forover, såkalt sommerfugl-dører, mens bakdørene var festet i taket og oppfattes som måkevingedører.

Ingen B-stolpe, når alt var slått opp kunne man se hele spisestua blottlagt.

Bilen er bygget på VWs nye MQB plattform, og Italdesign valgte et sittemønster med to personer på hver av de tre seterekkene. Med andre ord: seks seter, med et ganske luksuriøst preg.

Helt flatt gulv selvfølgelig, her er elbilens fordeler utnyttet av det interiørarkitektoniske også. Det må jo være det flate gulvet som gjør det mulig å skaffe såpass god plass til tre seterekker på en akselavstand som ikke måler mer enn 279 cm.

Fleksibelt
Interiøret var utviklet sammen med Alcantara, og presenterer oss for en rekke mobile moduler. Det er med andre ord nesten like stor fleksibilitet som i din egen stue, ting kan flyttes på.

Første-rekka betjener noe de kaller «Touch Feeling» - et slags dashbord som kan tilpasses både førerens og passasjerens behov. Selvfølgelig i stor grad ved å konfigurere berøringsskjermer.

Det er bare tre knotter totalt. En for start/stopp. En for girvalg og en for parkeringsbremsen. På rattet er knappene erstattet av to mini touchpads.

Det utdeles pad’er til resten av innbyggerne også, de kan til dels være med på å bestyre bilen, for eksempel hva varme og ventilasjon angår, men er nok mest ment for individuell infotainment.

Akkurat for dette konseptet har de valgt et par motorer på 110 kW hver, en foran og en bak.

Med en toppfart på litt over 200 km/t og en påstått rekkevidde på 540 kilometer, sier det seg selv at det må være en viss størrelse på batteriene. De er plassert så lavt som mulig, under gulvet, og det er de som er forklaringen på bilens litt underlige front.

To gap
Der er grillen erstattet av to striper med luftinntak – det ser nesten ut som om bilen har mer enn én kjeft og ikke helt har bestemt seg hvilken den skal åpne. Jeg tror ikke dette blir konsernets fremtidige VW-front, for å si det slik.

Selv likte jeg best den rødmalte utgaven. Det var bare en 1:1 kompakt modell uten interiør, men den fortalte oss i hvert fall at endelig har noen kommet på at de også eier Ducati.

Så dette var bare en litt annerledes utgave der Clipper var blitt en racing-van, sikkert med verktøy og arbeidsplass inni, og med en spesialbygget henger der din Ducati klubb-racer lett kunne trilles opp og spennes fast.

Plutselig virket det som om noen hadde forsøkt å ha det litt gøy, noen minutter.

Clipper-navnet er for eksempel ikke veldig morsomt. Navnet viser til «de flotte skipene fra slutten av det 19. århundre som transporterte dyrebar last – som for eksempel krydder».

Krydder?

Ta plass, krydderbussen går!

Powered by Labrador CMS