-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Paganis Revolucion
Hvor mange ganger har Pagani presentert oss for "den aller siste" spesialutgaven av Zonda? Nå er den aller, aller siste her - Revolucion heter den.
I 2011 fikk vi den nye Pagani, Huayra het den. De som måper over den type biler (meg selv inkludert) måpte. En fantastisk kreasjon etter Zondas 12 år i «produksjon».
Og Zonda fikk en verdig avskjed, parallelt med Huayra ble det presentert de tre absolutt siste spesialutgavene av Zonda.
I Genève i år møtte vi imidlertid den aller siste spesialutgaven av Zonda. Ingen grunn til å klage eller være ironisk, for denne er virkelig spesiell.
Den blir presentert som noe helt eksepsjonelt for bane eller for din eksklusive bilsamling, så denne ligger i samme gate som noen av Ferraris aller mest spesielle – det er i prinsippet umulig å få skilter på den.
Her har vi en 6-liters V12 fra AMG. 800 hester og den er boltet rett på en ramme som er bygget opp av karbonfiber og titan. Vi er nede på 1070 kg, omtrent det samme som en Corsa veier.
Aktiv aerodynamikk
Girkassen er sekstrinns, bygget inn på tvers der bak, magnesium hus – og den bytter tannhjul på 20 millisekunder.
12 forskjellige trinn på traction-kontrollen burde klare å holde deg på kurs gjennom de verste vannpyttene, og et nytt ABS-system er også bygget slik at det tilpasser seg kjørestilen din.
Pagani, som er kommet ganske langt når det gjelder bevegelige aerodynamiske virkemidler, har bygget inn sin egen DRS – Drag Reduction System – på denne bilen.
Dette styrer bakvingen, enten manuelt eller automatisk (over 100 km/t og med mer enn 0,8 g i sideakselerasjon) slik at vingen flater ut når det går fort rett fem, for å minske luftmotstanden, men blir aktiv når det trengs solid marktrykk.
LES OM: Vår dramatiske ferd i Pagani Zonda
F1-teknologi
Bremseskivene er hentet rett fra Formel 1, lavere vekt blant annet, men også med det de påstår er fire ganger lenger levetid.
Hva man skal med det er vanskelig å forstå – disse bilene blir ikke kjørt mye. Men det blir kanskje annerledes med denne som er bygget som en ren trackday-bil.
Forbausende mange av de som handler biler i dette segmentet bruker bilene aktivt noen helger i året, og noen av dem kjører faktisk også ganske ryddig.
Bilen ser jo forresten enda råere ut enn den gamle Zonda R. Ikke minst takket være nye aero-hjelpemidler foran og bak, og fikse små detaljer som klips som holder frontruta på plass. Kan det bli råere?