SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept
SsangYong XLV Concept

Nytt SsangYong-konsept

Koreanske SsangYong var inne i en skikkelig konseptbil-stim for et par år siden. Nå er de på gang igjen.

Publisert Sist oppdatert

Det blir litt som å rope ulv dette her. I 2011 og 2012 stilte SsangYong med ganske spennende konseptbiler på bilutstillinger i Europa. SUT og XUV og XIV og hva de het for noe alle sammen.

Noen av dem var riktig lovende, og noen var tegnet av de virkelig gode, som Giugiaro og IDEA i Torino, men ikke har vi sett spor av dem i produksjon, og vi kan vel heller ikke påstå at SsangYong har klart å fjerne inntrykket av å ha noen av de schtøggeste bilene på markedet.

SE OGSÅ: e-XIV

Det var imidlertid to gode SsangYong-nyheter i Genève i år. Den ene kan vi håpe på blir virkelig, nemlig at importøren tror det blir mulig å registrere dem som varebiler igjen, og at det derfor kan bli litt større aktivitet rundt merket igjen – her i Norge.

Og den nye Korandoen hadde faktisk fått en del åpenbare forbedringer.

Kreative løsninger
Den andre gode nyheten vet jeg derimot ikke om vi tør tro på. Den het XLV (som står for – hold dere fast – eXciting smart Lifestyle Vehicle) og er en konseptbil som har klart å pakke 2+2+2+1 seter inn i noe som bare er et par fingerbredder lenger enn en Tucson.

Det er en litt morsom behandling av taket på denne designen, matt svart og supertynne svarte A-stolper og ingen B-stolpe gjør at det er nesten bare de kraftige bakerste stolpene som antyder noe om overbygningen.

Taket er for øvrig bygget av en glasstype der man selv kan begrense gjennomsiktbarheten.

Sammen med de enorme dørene, hengslet i bakkant de der bak, er hele bilen åpen som et leskur, med alle dørene åpne.

Det er mye godt å si om denne bilen, den har en visuell blanding av robust og dynamisk, og det er en ganske god behandling av de store panelene her. Kjedelig kan man i hvert fall ikke kalle den.

Mener alvor
Samtidig er det et eller annet med fronten som også harmonerer med noen av de tidligere konseptbilene. Det kan tyde på at SsangYong på alvor er på jakt etter et nytt formspråk. Man er ikke såpass konsekvent med frontal-uttrykket hvis man ikke mener alvor.

Yoo-il Lee, SsangYong-sjefen himself, sa da også at XLV, deres forslag til en B-segment SUV, er en av produsentens viktige strategiske modeller for å bygge opp under den fremtidige veksten. Han antydet med andre ord at vi bør ta den på alvor.

Vi skal kanskje også ta på alvor at under panseret ligger SsangYongs oppskrift på hybrid: 1,6-liters diesel, 10 kW elmotor, 500 Wh Li-ion batteri og det de påstår er 10 prosent lavere utslipp enn hva konkurrentene har oppnådd. Uten at jeg akkurat kan si hvem som er konkurrenter til konseptbilen XLV.

Kanskje de nå opprettholder tempoet fra forrige presentasjonsstrøm, slik at vi får en ny konseptbil i Paris til høsten?

Powered by Labrador CMS