-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Åpen sommerglede
Om årets sommer skulle styre bilvalget, ville mange med stor sannsynlighet valgt en cabriolet. Vi har kjørt nye Audi A3 Cabriolet – et attraktivt alternativ.
Årets sommer har vært fantastisk i store deler av landet. Men en varm sommer er ikke ensbetydende med høyt cabrioletsalg.
Etter årets første syv måneder er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert 179 nye cab’er i Norge, en nedgang på 40 prosent fra samme periode i fjor.
Øverst på statistikken, i år som i fjor, troner Volkswagen Beetle Cabriolet, men på andreplass finner vi bilen vi har prøvekjørt, Audi A3 Cab.
Hva slags bil er dette?
Audi A3 Cabriolet er en åpen bil i Golf-klassen. Den kom i ny utførelse i vår, og som alle Audis cabrioleter har den en tradisjonell kalesje for beskyttelse på kalde og våte dager, ikke automatisk hardtop som har vært mer vanlig de siste årene.
Motor / drivverk?
Vår A3 var type 1.4 TFSI COD 150 hk S tronic. Den kompakte turbomotoren matcher bilen bra. Et dreiemoment på 250 Newtonmeter over et stort register sørger for friske fraspark, mens COD-yeknologi (Cylinder On Demand) begrenser forbruk og utslipp siden to av sylindrene deaktiveres når det ikke er behov for dem ved lav belastning.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
En cabriolet som tradisjonelt har solgt bra i Norge er Mazda MX-5, en sportslig roadster med to seter som nærmest er den rake motsetningen til Audien.
A3 Cab har i prinsippet plass til fire personer, i tillegg til et anvendelig bagasjerom. Bilen som ligger nærmest A3 Cabriolet i egenskaper, er Golf Cabriolet.
Hvordan er den å kjøre?
A3 Cabriolet er mer å betrakte som en komfortabel cruiser enn som en sportsbil. Ved hjelp av Audi Drive Select kan man påvirke motor/girkasse og styring i mest mulig sportslig retning eller gå for maks komfort.
Dette gjør bilen morsom på svingete landevei samtidig som den er komfortabel på lange turer når man ønsker å kjøre uanstrengt.
Hvem passer den for?
Single og par uten barn er i målgruppen for bilen, og den kan fungere som helårsbil siden kalesjen er både lun og tar av for veistøy. Ønsker man maksimale vinteregenskaper kan A3 Cab også leveres med Quattro firehjulsdrift.
Konkurrenter?
Audi har selv definert følgende modeller som konkurrenter: BMW 1/2-serie, Opel Cascada, Peugeot 308 CC. Vi tar også med Beetle og Golf Cabriolet, og vi nevner Mazda MX-5 siden den tradisjonelt har vært bestselger blant de åpne bilene i Norge.
Dette liker vi:
A3 Cab gir et godt kvalitetsinntrykk og en god miks av sport og komfort. Kalesjen gir effektiv støydemping i høyere hastigheter på motorvei, men bilen egner seg best for åpen cruising i mer moderate hastigheter.
Den kan passere som en helårsbil for mindre husholdninger, og kalesjen opptar mindre av bagasjerommet enn en automatisk hardtop som også gir designerne mer hodebry.
Dette liker vi ikke:
Vi savner de sportsligste sidene en bil som Mazda MX-5 byr på, komforten er det derimot lite å utsette på.
Motor: | 4-syl. turbo bensinmotor, 1395 ccm |
Effekt: | 110 kW (150 hk) v/5000 o/min. |
Dreiemoment: | 250 Nm v/1500-3500 o/min. |
Mål LxBxH: | 442 x 179 x 140 cm |
Akselavstand: | 259 cm |
Egenvekt m/fører: | 1445 kg |
Tillatt totalvekt: | 1710 kg |
Bagasjerom: | 320-1100 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 8,9 sek. |
Toppfart: | 222 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,49 l/mil |
CO2: | 114 g/km |
Pris fra: | kr. 394.900 |
Pris som prøvekjørt: | kr 523.260 |