Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT

Mercedes tuner ned

Vi har overvært Mercedes-AMGs presentasjon av sin nye sportsbil på hjemmebane i Affalterbach. Lista legges ned flere hakk for å møte en tysk legende.

Publisert Sist oppdatert

Mens de tidligere har siktet mot supersportsbiler med SLR McLaren og AMG SLS, søker de nå mot en produsent med stor suksess på hjemmebane og internasjonalt, nemlig Porsche. Nye Mercedes-AMG GT (legg merke til at Benz-delen av navnet er eliminert) går nemlig rett i strupen på Porsche 911.

PR-sjef Christoffer Nøkleby hos den norske Mercedes-importøren, Bertel O. Steen forklarer bortfallet av Benz med at datterselskapet, som står for produksjonen av de mest sportslige bilene i konsernet, rett og slett heter Mercedes-AMG.

Men kollega Jon Winding-Sørensen er overbevist om at Daimler-konsernet er i ferd med å fase ut det bilhistoriske Benz-navnet til fordel for pikenavnet Mercedes, som var datteren til en av deres største kunder i etableringsfasen.

Nok om det, jeg er sikker på at kollega Winding-Sørensen følger opp temaet, både i senere innlegg her på BilNorge og i bladet Bil.

Bak kulissene
Det var en langdryg affære å overvære avdukingen av AMGs nye spydspiss. Heldigvis fikk vi en grundig innføring i konseptet og tankene bak bilen før den offisielle avdukingen fant sted.

Vi fikk møte teknikerne som håndbygger motorene, to-tre stykker per dag per mann, vi fikk se karosseriet som i hovedsak besto av aluminium, og fikk studere spaceframen, selve skjelettet, som gir grunnlag for en lett konstruksjon.

Takket være plasseringen av motor bak forakselen og girkasse over bakakselen har man oppnådd en tilnærmet ideell vektforeling, 47 prosent på framvognen og 53 % bak. Tyngdepunktet er lavt og det meste av vitale deler er i aluminium, bortsett fra fronten som er i titan (enda lettere, men mye dyrere).

4-liter
Motoren er en twin turbo 4-liters V8 og standard girkasse en 7-trinns automat med dobbel clutch. Bilen leveres i to utgaver, AMG GT har 462 hester og gjør null til hundre på fire blank. Velger du GT-S får du 510 hk og gjør den samme sprinten to tideler raskere. Toppfarten er henholdsvis 304 og 310 km/t.

AMG GT er en ren toseter, ingen forsøk på å kalle den 2+2 som Porsche gjør, og får en trolig en prislapp på like under to millioner kroner – en million lavere enn forgjengeren, SLS AMG. Den kommer på markedet i februar 2015.

Du får flere detaljer i bladet Bil nr 11.

Powered by Labrador CMS