-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kickstart – bokstavelig talt
I Sao Paulo presenterer Nissan en konseptbil som heter Kick. Nå forstår vi i hvert fall navnevalget.
Forrige uke deltok jeg på en sesjon i nærheten av Stockholm, der – blant mye som var veldig interessant – Nissan fortalte oss om kommende markedsplaner (eller heter det marketing?).
De har koblet seg opp mot en eller annen fotballunion (den europeiske?) slik at Nissan-navnet skal profileres gjennom denne sporten.
Selv var jeg litt skuffet. Nissan sto for eksempel i spissen for Cross-over revolusjonen. Jeg hadde håpet de kanskje også hadde vært litt mer radikale når det gjaldt profileringskamerater.
(Kan noen fortelle meg hva slags fotball Hyundai sponser, og hva slags fotball Kia sponser og hva slags fotball Chevrolet sponser, og kan noen fortelle meg om den ene av disse fotballene er bedre enn de andre, og i så fall hvorfor?)
Men dermed forsto jeg plutselig hvorfor den konseptbilen Nissan byr på, på Sao Paulo-utstillingen disse dagene, heter det den gjør.
For da jeg først hørte navnet Kick, tenkte jeg at det var veldig i går. Fotball-VM i Brasil er for lengst over.
Men så er det selvfølgelig denne nye alliansen – som jeg går ut fra også vil gi gjenklang hos Nissan i Brasil.
Brasil-Nissan?
Den konseptbilen Nissan viste der for to år siden het Extreme, og var egentlig ikke det. Den var en meget akseptabel tredørs hatch, Sports Utility er vel betegnelsen mange har brukt på denne type biler i det siste, og kunne vel egentlig oppfattes som en etterfølger av Juke.
Men det er ikke det designspråket som er forlenget til dagens Kicks. Da er det enklere å peke på Resonance – Detroit i fjor.
Kicks ligger like tett opp til produksjonsferdig som Resonance gjorde – og vi kan trygt regne med at den U-formede grillen, gjerne med krom, profillinjene bakover til de markerte skuldrene over bakhjulene og den flytende C-stolpen, vil være tydelige deler av Nissans kommende designspråk.
Nå sier Nissan at Kicks er et lokalt Brasil-produkt, men det lille designkontoret de nå har åpnet i Rio ligger direkte under det store de har i San Diego, og det er et sted Shiro Nakamuras (Nissans nå 64 år gamle designsjef) innflytelse merkes sterkest.
Så jeg tror ikke vi skal være så veldig opptatt av at Nissan ikke sier et ord om mål eller motorisering eller noen av de kjedelige detaljene, men at vi kan nøye oss med å slå fast at de legger de siste hendene på et nytt formspråk som de snart skal formidle i produksjonsform.
La oss håpe at det blir litt mindre konvensjonelt enn fotaballspons-språket.