Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5

– Halvparten så bra hadde vært godt nok

De første journalister har sluppet til bak rattet på fjerde generasjon MX-5. – En lærebok for bilbransjen, er konklusjonen til en amerikansk journalist.

Publisert Sist oppdatert

– Er dette den beste Miata noensinne? Definitivt, svarer Road and Tracks Jack Baruth på sitt eget spørsmål, og fortsetter:

– Men den er mye mer enn den beste Miata (den amerikanske betegnelsen på MX-5) – den er en vekker for folk som bygger biler verden rundt og for alle bilister. Den reneste kjøremaskin som er masseprodusert på årtier. Var bilen halvparten så bra som den er, ville den vært bra nok – nå er den helt rå!

Tilbake til røttene
Bilen er hundre kilogram lettere enn forgjengeren, veier under et tonn, og den er kortere enn første generasjon MX-5. Mens bilmodeller generelt vokser for hver generasjon, er tilfellet altså omvendt for MX-5.

«ND», som er betegnelsen entusiastene bruker, måler 391,5 x 173,0 x 123,5 cm over en akselavstand på 231,5 cm. Tilsvarende mål for dagens modell er 402 x 172 x 124 cm med en akselavstand på 233 cm.

Likevel, hevder ovennevnte journalist, er det mer enn nok plass til to personer på 180 cm.

50:50
Vektbalansen følger den kjente oppskriften – 50 prosent på forhjulene og like mye på bakakselen. Mazda har greid å plassere hele motoren bak forakselen slik at MX-5 for første gang kan betegnes som en bil med front-midtmontert motor.

Det er den japanske utgaven de første journalistene har kjørt, og i Japan skal bilen selges med en 1,5-liters Skyactiv motor med 131 hestekrefter og et dreiemoment på 150 Newtonmeter. Det er ifølge den amerikanske journalisten tilstrekkelig i den 1000 kg lette bilen.

Dagens MX-5 har en 1,8-liter med 126 hk og 167 Nm, så med vektbesparelsen blir nykommeren kjappere på papiret – selv om Mazda foreløpig ikke oppgir tall for akselerasjon og toppfart.

Se hva britiske Autocar mener om nye MX-5 :

Klikk-klakk
Ønsker du enda mer pulver? Den europeiske utgaven kan også leveres med en toliter med 155 hester og et dreiemoment på 200 Newtonmeter. Den blir nok minst på nivå med dagens 2,0-liter som har 160 hk.

– Sekstrinns girkassen er så presis at selv i en bil med venstreratt hadde vi ikke en eneste bomgiring, sier Baruth. Vi tror ham så gjerne – dette er et klassisk trekk for Mazda, og kommer til ekstremt uttrykk i MX-5.

Den kan også leveres med sekstrinns automat – om noen måtte foretrekke det. Sekstrinns manuell er noe vi har ønsket oss på dagens 1,8-liter som bare har femtrinns kasse. Du må i dag velge 2,0-literen for å få seks trinn.

Modernisert
Den lave vekten går ikke på bekostning av sikkerheten. Man regner med at bilen vil oppnå maksimal score i både europeiske og amerikanske kollisjonstester takket være bruk av avanserte materialer som høyfast stål og aluminium.

Bilen er også fullstendig modernisert innvendig med lette sportsseter og infotainment tilsvarende det vi finner på andre nyere Mazda-modeller, med stor skjerm og innstillingshjul mellom setene – ingen andre japanere, og kun de mest eksklusive tyskere, har et så intuitivt system.

Foreløpig er det kun modellen med kalesje Mazda presenterer. En modell med automatisk hardtop vil trolig følge et års tid etter lanseringen.

Nye MX-5 blir uten tvil årets begivenhet for alle oss kjøreglade. Jeg kan nesten ikke vente på å få lagt hendene på et eksemplar, men dessverre kommer den ikke til Norge før på høsten.

Powered by Labrador CMS