Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson

Hyundai viser ny Tucson

Hyundai har dratt lakenet av en ny generasjon Tucson i forkant av Genève-utstillingen. Dermed er originalbetegnelsen tilbake.

Publisert Sist oppdatert

- Dette er en svært viktig bil for oss, sier den norske Hyundai-sjefen, Thomas Rosvold. En ny Tucson betyr at ix35-betegnelsen nå legges på is og det originale navnet på den kompakte SUV-en vekkes til live igjen.

- Bilen er designet og produseres i Europa og er full av tekniske nyvinninger som gjør kjøringen tryggere og enklere. I 2014 utgjorde SUV-ene cirka 25 % av Hyundais salg, både i Europa og Norge, så utgangspunktet er det beste med over en million solgte SUV siden 2001, sier han.

Foredlet
Toppsjef for design hos Hyundai og Kia, Peter Schreyer, mener bilen er et godt eksempel på selskapets vei videre, med modige og raffinerte linjer og den heksagonale grillen med LED-lysene som distinkte kjennetegn.

Interiørmessig kombineres høy kvalitet med god ergonomi for å sikre lettvint og behagelig bruk.

Hyundai lover at setene gir bedre støtte til lårene enn på tidligere modeller, og at de blir tilgjengelig med både varme- og kjølefunksjon i påkostede modeller med skinninteriør.

Nye Tucson har 513 liter bagasjeplass med alle setene oppe, og bakluken er helautomatisk med håndfri betjening.

Det nye navigasjonssystemet er ifølge en pressemelding mer enn tre ganger raskere enn tidligere og er inkludert syv års oppdatering fra TomTom LIVE.

Av sikkerhets- og førerassisterende systemer nevner Hyundai:

  • Parkeringsassistent Smart Parking Assist System (SPAS) er Hyundais automatiske lukeparkeringsassistent som har blitt oppgradert og nå i tillegg til lukeparkering automatisk rygger bilen inn og parkerer på ordinære parkeringsplasser.
  • AEB (Autonomous Emergency Braking) bremser automatisk når bilen oppdager farlige situasjoner i forhold til andre kjøretøy og fotgjengere.
  • Filvarsleren Lane Keeping Assist System (LKAS) sørger for at sjåføren blir korrigert hvis bilen forlater kjørefeltet uten bruk av lyssignal.
  • Rear Traffic Cross Alert (RTCA) bruker radar i 180 grader bak bilen og varsler om kryssende trafikk
  • Blind Spot Detection (BSD) er et system som identifisere aktiviteter rundt bilen
  • Speed Limit Information Function (SLIF) er et system som registrerer skilter og minner sjåføren om disse.
  • Active Hood System (AHS) sørger for at panseret tar av for støtet ved kollisjon med fotgjenger eller syklist.

Bilen lanseres i Norge i august med følgende motorvalg:

  • 1,6 bensin med 136 hk eller turboversjon med 176 hk
  • 1,7 diesel med 115 hk
  • 2,0 diesel med 136 hk eller 184 hk.

Vi vil selvsagt formidle våre førsteinntrykk når vi har fått kjørt bilen om noen måneder.

Powered by Labrador CMS