-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Prolog Opus 2
Vi trodde prologer bare kom i entall, men det gjelder tydeligvis ikke for Audi. I Genève skal de vise sin andre Prologue på kort tid.
Audi har fått ny designsjef, og nye designsjefer kan ikke komme om bord uten å lage litt bølger.
Marc Lichte har lenge vært en ikke veldig synlig Volkswagen-håndverker som har gjort det solide VW-arbeidet akkurat like grått og stødig som det (fremdeles) forventes derfra.
Men etter en ganske dramatisk rundgang i Audis designavdeling (sjefen, Wolfgang Egger ble sendt tilbake til Sibir = Italdesign i Torino – hvorfra han forsvant sporløst ved juletider) og Lichte trådte til.
Han snakket høyt om nytt designspråk uten at jeg vel helt skjønte referansene hans. Og selvfølgelig kan han ikke introdusere «et nytt designspråk» uten samtidig å tråkke en del av det som har vært gjort før ham ned i søla.
Forvandling
Det er dessverre lett å glemme at for bare ti-tolv år siden kjempet Audi om å finne i plass i sola, sammen med premium-merkene (som vel egentlig ikke hadde fått en skikkelig profil ennå).
Wolfgang Egger har vært et meget viktig verktøy i dette tålmodighetsarbeidet. For ikke å snakke om dem som kom før ham.
Som for eksempel Satoshi Wada, mannen bak Avantissimo, den konseptbilen fra Frankfurt 2001 som virkelig satte Audi på riktig vei mot A8-delen av premium-segmentet.
Sist Audi viste frem en Prologue, var under bilutstillingen i Los Angeles sist høst.
Genève-utgaven, Prologue Avant skal den hete, er på mange måter en parallell til 2001-modellen. Her ser vi et nytt formspråk (det får ikke hjelpe at LA-mottakelsen var begeistret – jeg liker den ikke) på en bil i det øvre (A8/A9) sjiktet som skal være med på å grave ut en ny nisje for Audi.
Vi vet ikke mye om denne nye versjonen bortsett fra det tegningen viser, nemlig først og fremst at denne fører et typisk Avant-språk, og at den har to dører pluss stor bakluke ekstra i forhold til LA.
Der bakdørene ser ekstremt tjukke ut, fordi de tar med seg mye av det uthevede skulderpartiet.
Ser fremover
Drivlinjen er ikke ulik den som sitter i Audi Q7 e-tron quattro. En 3.0 TDI-motor og en elmotor gir en samlet effekt på 455 hestekrefter. Den skal gjøre null til hundre på 5,1 sekunder og har en potensiell rekkevidde på 54 kilometer på ren el-drift.
Det denne bilen skal gjøre er å hilse fra Marc Lichte og si at den nye R8 vi skal møte i Genève kan vi bare glemme. Den er signert ut av hans forgjenger. Det samme gjelder den kommende Q7 og A4. «Så ta heller en titt på Prologene mine og se hva du kan vente deg fra neste A6, A7 og A 8.»
Litt som Volvos Thomas Ingenlath agerte da han kjørte på med Coupé-, XC-Coupé- og Estate-konseptene for å demonstrere hvordan han tenkte seg fremtidens Volvoer.
Jeg husker at da Audi viste sin Avantissimo for 14 år siden lanserte de også en helt ny utstillingsstand for riktig å vise at nå mente de alvor. Jeg er spent på om Marc Lichte setter spor etter seg på den måten også.
Men, og det burde Audi lære av, da Peugeot viste sin Prologue konseptbil i Paris i 2008, nøyde de seg med en eneste. De vet hva Prolog betyr, og da vet de også at det kan ikke finnes flere prologer til det samme stykket.